Inför GIK-Skövde – Rosa Bandet

För andra året i rad använder Hanna Svensson sitt idrottsintresse för en bra sak, som har betydelse för livet i sig. En insamling till förmån för Rosa Bandet och Cancerfonden.

– Det började med att jag hittade svarta och rosa hockeyklubbor på nätet. Jag försökte beställa hem dem, men det var importförbud.

Ett hinder i vägen som var till för att övervinnas, och Hanna gav sig inte. I fjol spelade GIK och gästande lag en match i rosa band och en imponerande summa pengar samlades in. Nu på fredag kommer reprisen, med Skövde IK och Anders Spaak(fjolårets tränare) som gästande lag.

– Jag hoppas att det kommer många på matchen och att så många som möjligt ska hjälpa mig att samla in pengar till cancerfonden.

Hanna, som själv spelar hockey (i ett pojklag i GIK och i Trollhättans damlag), nöjer sig inte med denna insamling. I Trollhättan kommer laget rentav att spela i rosa tröjor och damasker. Pappa Morgans stolthet är inte att ta miste på när han berättar:

– Det är en win/win-situation. Idrotten ställer upp för Cancerfonden och båda får uppmärksamhet. Allmänheten får veta att idrottsfolk inte bara bryr sig om resultat; att det finns något långt bortom rinken och hur det gick i matchen.

Publicerades 2015-10-26