Inför GIK-Surahammar

På lång sikt finns det kanske en del kvar att bevisa, men på kort sikt är ordförande Johan Sahlin riktigt nöjd.

– Det är klart att det är roligare att titta på ett lag som vinner. Vi i styrelsen lägger oss inte i utförandet av det sportsliga. Fast det är självklart att vi påverkas, det blir lättare att gå hit och jobba. Det märks på alla, säger Johan Sahlin.

Poäng är alltid välkomna. Tänker man på det som är på gång inom de närmaste veckorna, fredagsmatch mot Mariestad och enkronasmatch, kunde den senaste tidens goda resultat inte ha kommit mera lägligt. Framgång föder framgång, och med framgångar kommer åskådarna. Ändå är det så att de som läser NLT kan konstatera att HCL, i en bandystad och längre ned i seriesystemet, i veckan drog mer publik. Med anledning av det kanske en del ifrågasätter om det var vettigt att ta erbjudandet om en plats i division 1?

– Jag var en av de som var mest tveksam till division 1, av sportsliga skäl. Jag undrade: ”Hur ska vi bli ett division 1-lag i år?”. Det var bred uppslutning från de olika sektionerna och då tänkte jag att det var OK.

Åter till det som ligger närmast fram i tiden. Många tror att nio poäng på de kommande matcherna är fullt möjligt, andra mer måttfulla tyckare tror på sex poäng. Vad tror Johan Sahlin?

– Jag är övertygad om att Anders Spaak är den rätte att leda laget, så att de inte bara går ut på en skridsko och tror att de kan vinna bara för att de har gjort ett par bra matcher. De kommer att köra över både Surahammar och Forshaga, och Mariestad är inte omöjliga. Inställningen är A och O, svarar Johan föga diplomatiskt.

Johan är ny för året som ordförande och som alla duktiga ledare har han mål, vad vill han uppnå och hur länge kommer han att sitta kvar?

– Mitt mål är at vi ska ha en blomstrande förening och jag har inte satt någon bestämd tidsgräns. Ett viktigt delmål är att vi ska ha en ännu bättre finansiering för att bli ett etablerat division 1-lag. Ett annat är en bättre och tydligare organisation, en tydlighet i vem som gör vad, så att alla gör det de är bäst på.

– När det är genomfört kan jag med gott samvete lämna över till någon annan. Styrelsen som den ser ut nu fungerar bra och det finns många som kan ta över efter mig.

Publicerades 2014-11-08