Inför GIK-Töreboda

Nu närmar sig Alltvåan?

I teorin kan GIK efter kvällens drabbning vara över det hägrande strecket som betyder Alltvåan efter jul för första gången under säsongen 2018-2019. Seger med helst två mål eller fler, plus gynnsamma resultat i resten av matcherna så är det fixat!

Med andra ord bäst att lägga ned de matematiska övningarna och gå in för kvällens match.

Henrik Ekeståhl, som inte enbart kallas norrlänning, utan faktiskt också är det med grundläggande hockeyfostran i Björklöven föredrar uttrycker sig fåordigt och försiktigt inför kvällens match. Han kan inte riktigt peka på vad det är som gör att GIK är så bra just mot topplagen, eller om det är någon psykologisk fördel att GIK vann på bortais första gången lagen möttes. Men att han tror på seger behöver vi inte tveka på. Och inte heller att han är övertygad om att laget är betydligt bättre än vad tabelläget visar.

— Så är det. Men sen är det så mycket snack om division 2 hit och dit. Det tar alltid någon månad att komma igång, och många nya spelare har vi också.

Säger mannen som är mitt inne i sin fjärde säsong med GIK, fast han fick en och en halv förstörd av skador. En följdfråga är varför man stannar då?

— De hade gett mig ett kontrakt och jag ville bevisa att de gjorde rätt.

Och det är inget han har ångrat.

Klockan 19:00 i kväll i ÅVA – var där!

Publicerades 2018-12-05