Inför GIK-Tyringe SoSS

En av årets viktigaste matcher, såväl sportsligt som kommersiellt.

– Det är den roligaste matchen på året. När det kommer mycket folk, är lite partaj runtom och sådär. Sen är det en väldigt viktig match för klubben, att dra in mycket pengar och visa vad hockey är på den här nivån.

Hugo Johansson är naturligtvis fullt fokuserad på det idrottsliga, men är medveten om att den här matchen har värden utöver det.

Skribenten tycker att även om resultaten inte har varit till GIK:s fördel, så har laget ändå gjort ett ryck sportsligt de senaste veckorna.

– Ja precis, så är det. Vi har spelat hårdare, varit mer resoluta i alla situationer; fått igång ett bättre försvarsspel. Men vi har inte gjort mål och det är jobbigt.

Det har hänt en del i laguppställningen. Nya kombinationer har prövats och visat sig fungera bra.

– Ja, absolut. Det är skojigt att testa lite. Nu har vi fåt lite skador och en killar på väg tillbaks från skador idrotten är sådan. Nu känns det bra, som vi tränade idag (läs fredag), så ska vi spela på söndag.

För egen del är Hugo nöjd med hur det har varit efter jul.

– Det har varit bra. Fungerat bra och känts bra med de jag har spelat med. Jag känner mig i bra form nu.

Och sen var det dagens match…

– Vi har väl vunnit två och förlorat en mot dem. Det kommer att vara två väldigt motiverade lag som möts. Vår fördel att vi har slagit dem och att vi vann den senaste matchen hemma. Och vi kommer att ha ett j-kla tryck från publiken i ryggen.

– Vi kommer att vara beredda på att det är mycket folk, det kanske de inte är. Det är bara att gå ut och släppa loss.

Klockan 16:00 smäller det. Var där!

Publicerades 2018-02-04