Inför GIK-Vänersborg 2023-10-23

Nu är det dags för säsongens första derby och dessutom säsongens första hemmamatch i seriespelet. Det är mycket prestige som står på spel, men glöm inte att alla matcher gäller tre poäng.

—Det är alltid så att vissa matcher är viktiga för de som bor på orten. Det är härligt när hockeyn engagerar. Sådana matcher roliga och det ska bli kul att se hur det är här en fredagskväll.

Laget kommer väl förberett till matchen och laget är i stort sett komplett, förutom att Liljedahl fortfarande saknas.

—Vi har gjort ett par bra träningar i veckan och hunnit med att vara lediga för lite återhämtning.

Hur viktig är återhämningen egentligen när spelarna har heltidsjobb?

—Det är ännu viktigare att ha det på den här nivån, och inte bara fysiskt utan även mentalt. När vi tränar, tränar vi hårt. Både fys och på is.

Intressant fråga som inte har bara med kvällens match att göra. Hur tränar man mentalt på den här nivån?

—Att vila skallen ibland, att få någon dag då och då när man är härifrån och tänka på något annat än hockey. Från mina sida gäller det att jag är tydlig med hur vi ska spela därute, så att man inte behöver tänka så mycket på det. Ett spel som man känner sig trygg med, då blir man mycket starkare mentalt.

Publicerades 2023-10-06