Inför GIK-Vänersborg

Sista natten med gänget – för den här säsongen.

GIK-Vänersborg, ett klassiskt derby. Just denna gång en match med mindre idrottslig betydelse för GIK, men desto mer prestigeladdad.

— Prestige, ja det är ju ett derby. Det gäller att vi går ut och spelar för det här, säger Andreas Högosta och pekar på det röda hjärtat på sin tröja.

I teorin gäller matchen en del för Vänersborg, en tredjeplats kan räcka till en plats i Hockeyettan nästa säsong, medan det för GIK bara gäller att avsluta säsongen på ett snyggt sätt inför hemmapubliken. En chans att visa vem som fortfarande är ”storebror”. Och i alla fall, törs laget lova, god hockeyunderhållning.

— Vi ställer upp med det bästa laget för dagen och vi ska försöka vinna, säger Andreas tvärsäkert.

För några veckor sen inför kvalserien var ledare och spelare tämligen överens om att det bara var kul att få spela fler matcher, att bara gå ut och njuta utan att känna någon press. Hur blev det?

— Vi har haft roligt, absolut och vi nådde vår målsättning, att ta oss till kvalet. Samtidigt, när vi kom dit ville vi att det skulle gå så bra som möjligt. Men det var tuffa matcher, precis varenda match.

— Sen är det klart att vi inte har kommit upp i nivå i alla matcher, de som inte hade någon betydelse för vår totalplacering

Tuffa matcher var det och därav följde en del skador, vilket gjorde att unga egna produkter fick chansen att visa vad de gick för. Något som skribenten tycker att de gjorde bra.

Klockan 19:00 i kväll händer det. Var där och hjälp GIK till en seger i säsongens sista match.

Publicerades 2019-04-03