Inför GIK-Värnamo

Vi har pratat med vårt senaste tillskott till truppen, Alex Koopmeiners.

I söndags gjorde han debut i GIK och gjorde under omständigheterna bra ifrån sig. Nu är det dags för honom att möta hemmapubliken.

Jag kom hit i lördags kväll och åkte lite skridsko i söndags morse. Sen var det dags att åka buss till matchen.

Laget han inledde säsongen med kan vare sig bli nedflyttat till division tre eller kvala till Hockeyettan. Alex förklarar att det var snabba ryck som gällde när han kom hit och skribenten undrar naturligtvis hur det kommer sig att han är här.

— Jag hörde från en agent att laget här är riktigt bra och satsar på Hockeyettan. Målet både för mig och laget är givetvis att sluta bland de sex bästa, gå vidare till Play Off och kval.

— Jag älskar hockey, det är mitt liv. Får jag en chans att spela fler matcher tar jag den.

Alex första intryck av GIK är mycket bra.

— Så långt har det varit fantastiskt. Mycket proffsigt och jag har blivit väl behandlad. Det är inte lätt att komma till ett nytt lag så sent på säsongen men alla har bidragit till att göra övergången så smidig som möjligt.

Fast sportsligt hade det kunnat börja bättre…

— Det var en lång bussresa och vi var nog inte riktigt beredda att spela. Lagen i den här serien bra, börjar man dåligt är det svårt att komma tillbaka. Men jag ser fram emot min första hemmamatch.

Alex är inne i slutet av sin andra säsong i Sverige och han är fullt införstådd med att har man kommit till Alltvåan är man bra och alla lag kan slå alla. Men vad kan han bidra med som individ?

— Jag förlitar mig mycket på min snabbhet och skridskoåkning och eftersom jag är från Nordamerika har jag en ganska fysisk spelstil. Det och så min känsla för hockey.

Och han hoppas på en seger mot Värnamo.

— Absolut! Som ställningen är just nu kan tre poäng göra att vi distanserar oss rejält från den två sista lagen.

Publicerades 2019-02-13