Inför HA 74 Sävsjö – GIK

Det är ingen smekmånad som är över. GIK har fortfarande haft en bra inledning på säsongen och snart kommer första trepoängaren.

En dag på jobbet för tränaren Tomas Sandlin och hans mannar. Skribenten kollar läget före fredagsträningen.

– Jag tycker inte att det är något speciellt läge. Vi har 50% segrar och med lite mer tur och medflyt hade det varit en seger mot Dalen. Vi jobbar med prestationer, det vi kan påverka själva. Resultatet är en produkt av prestationen.

– Nu är ju ishockey en sport med två kombattanter. Bägge vill vinna – gör vi bra saker och har rätt attityd kommer vi över tid att ha fler segrar än förluster.

Och just det här laget, de aktuella motståndarna?

– Vi har fått lite scoutrapporter och det är ett frejdigt lag som jobbar hårt. De har en väldigt hög arbetsmoral och som en tränare uttryckte sig, ”det är svårt att bli av med dem”. En ny motståndare, som alla lag i den här serien.

Skribenten är också intresserad av hur Peter Larsson ser på sin nya roll som tränare.

– Det känns bra, det är intressant och nytt. Alltid något nytt att snappa upp och tänka på. Det är så när man jobbar med människor, hela tiden.

Och hur fördelas rollerna under matcherna? Tomas Sandlin förklarar.

– Under matcherna är det jättenkelt. Jag coachar forwards och står för de övergripande besluten. Peter coachar backarna. Och så försöker vi ha kommunikation i båset under tiden.

Angående övergripande beslut så undrar skribenten hur man som tränare tänker runt Time Out?

– Jag är av den åsikten att timeouter som man tar när det är en minut kvar och man ska spela sex mot fem är helt värdelösa! Däremot kan man använda dem för vila eller om man måste få en nystart. Då försöker man att motivera och inspirera.

Slutorden talar ett tydligt språk. GIK åker till Småland för att ta säsongens första trepoängare.

– Jag tycker att vi har fått en helt OK inledning på säsongen. Vi åker dit för att vinna!

Och annars kan man lika gärna stanna hemma, avslutar skribenten! De supportrar som stannar hemma följer lämpligtvis matchen på TV.

Publicerades 2017-09-30