Inför HA74 Sävsjö-GIK

Robin Wallin är taggad inför årets sista match och än finns det en plats i Hockeyettan 2018/2019 att spela om.

– Seger så klart! Det finns inget annat resultat, vi måste ju vinna.

Robin Wallin är taggad inför uppgiften och han utstrålar ett naturligt självförtroende. Visserligen ska man inte spekulera, men tillfrågad av skribenten hävdar han att det ska räcka med att bli bästa trea.

– Om vi vinner har vi fyra mål mot Surahammar. Det ska räcka, tror jag. Och förlorar att av lagen i Västra så är vi bäst oavsett om vi vinner. Så det känns bra.

Rösterna som hörs från omklädningsrummet säger att det är Robin som är den bäste spelaren i laget just nu. Men vem ska göra målen?

– Adam Willig får hänga dit ett par. Det är dags nu, säger han med ett flin.

Sen enas skribenten och Robin om att det är bra lag som fungerar som grupp även när det är tungt.

– Det har varit en tung säsong, men vi har gått igenom allt tillsammans. Då kommer sammanhållningen i gruppen, när vi har krigat tillsammans. När det väl lossnar kommer det!

Robin är ny för laget och en naturlig fråga är hur han tycker att säsongen har varit.

– Vi slogs om en andraplats i början. Sen hade vi ett tufft spelschema, mötte flera bra lag och förlorade några toppgubbar. Då blir det tufft.

Laget är det viktigaste, men det är ändå intressant att höra hur Robin tycker att hans första säsong i GIK har varit.

– För egen del har det varit en lärorik säsong, att spela i ett lag där jag får fler skott på mig än förut. Det har också varit lärorikt att lära sig att ta förluster. Att kunna se sin egen prestation och se vad man har gjort bar, även när laget har förlorat.

Konkurrensen om förstaspaden har varit stenhård.

– Tittar man på våra prestationer så har vi varit ganska bra båda två. Vi har tjänat på konkurrensen båda två, sen är det ju klart att man vill stå och varit besviken ibland. Men det är så modern hockey ser ut, med två bra målvakter. Det funkar inte bara med en.

Robin avslutar med några väl valda or som även är riktade till publiken.

– Jag får tacka för en skön säsong och vi har fått en bra uppbackning av publiken. Det finns en del som trots allt har varit på varje match, och dem vill jag rikta ett stort tack till!

Publicerades 2018-04-04