Inför helgen med Hugo Johansson

Nu är det helg och Hugo Johansson ska göra något han brinner för, och helst två gånger.

Ett hållbart division 1-lag kräver en stabil grund av egna produkter att stå på och för drygt två veckor sen valde Hugo att fortsätta att utvecklas tillsammans med GIK.

Lite av en veteran är han trots sina unga år. En närmare kontroll med Elite Prospects avslöjar att han är mitt inne i sin sjunde säsong med en eller flera matcher i A-laget. Han är fortfarande ung och utvecklingsbar, vilket han in år har visat med besked, då han har gått från att ”bara” vara en viktig pusselbit till att bli en spelare som kan avgöra matcher.

Hockey är en lagsport, och Hugo är ödmjuk när han kommenterar vad det kommer sig att han har lyft sig ett par snäpp jämfört med tidigare.

–   Jag tror att det beror på att jag har fått möjligheten. Jag tycker inte att jag är bättre spelare än tidigare, men jag har fått spela mer i powerplay och tillsammans med spelare som är offensiva.

–   De jag har spelat med har gjort att jag har ökat både min poäng och mitt självförtroende.

Och vad gör en spelare som för halvannan vecka sa att det skulle bli dj-kligt kul att kvala till Play Off. Svaret kom snabbt:

–  Ikväll blir det middag tillsammans med några grabbar i laget och respektive.

Vilket skribenten tolkar som ett bevis på en bra stämning i laget. Och självförtroendet är på topp:

–   I morgon blir det bara att hålla nerverna i styr. Jag tror att det blir en bra match men att vi drar det längsta strået.

Publicerades 2017-02-24