Inför helgens träningscup

Hela organisationen i och runt A-laget ser fram emot att komma i gång med säsongen 2022-2023, som förhoppningsvis ska kunna genomföras utan oönskade avbrott och inskränkningar. Ett mycket bra snack med tränarduon kom att handla en del om säsongen som helhet, men det sparar skribenten till GIK-tidningen.

Laget har hunnit med åtta-nio ispass och fortsätter att träna över helgen.

— Träningsmatcher är träningar, fast vi möter andra lag. Vi vill återigen få svar på vad vi gör och behöver jobba på, få svar på frågor om de nya spelarna. Och de gamla, det har varit en sommar och alla har blivit ett år äldre, säger Robin Adamsson.

— Det händer mycket, inte minst mentalt, i den åldern och det kan man inte skoja bort.

Lägg där till ett antal nya spelare som ska lära sig ishockey på GIK-vis och det är lätt att förstå att de inledande träningsmatcherna har värden bortom resultaten.

— Prio under helgen är att se om spelarna har förstått vad vi vill uppnå. Hur vi vill spela hockey och lära känna varandra därute.

Robin är tydlig med att alla slåss om en plats i matchfemmorna på lika villkor. Det gäller även de två egna juniorer som har fått en chans i truppen.

— Är de bäst så är det någon senior som får flytta på sig. Sen gäller det deras utveckling också. Vi ska inte stressa dem, utan ge dem förutsättningar.

Kom gärna till Vänersborg för att titta på GIK:s matcher. Tider enligt tidigare nyhet.

Publicerades 2022-08-19