Inför IK Guts Finspång – GIK

Målet för kvällens match är tre poäng. Något annat duger inte så länge det finns en matematisk chans att nå Play Off till kval till Hockeyettan. Hur ska det gå till?

— Vi ska sätta dit chanserna, säger Christopher Hamell.

— Någonstans tycker jag att även om vi skjuter femtiotre skott mot Kungälv så är vi inte där. Vi gör ingen bra match, säger Robin Adamsson.

Men det var då och i kväll är det dags att möta IK Guts borta. Gruppen har haft ett bra snack om vad som måste bli bättre, och spelarna håller med.

— De vill det lika mycket som vi, men det går fortfarande lite käppar i hjulet med målskyttet. Och det har det gjort hela Alltvåan egentligen.

Receptet för en seger i kväll är ett solitt försvarsspel och att ta vara på chanserna när de kommer. Och för att vara tydlig, försvarsspelet är det som hela laget gör när GIK inte har pucken, inte bara backarna. Genomgående tycker skribenten att målvakterna har skött sig bra och Christopher håller med.

— De har gett oss en chans att vinna varje match.

— Snarare faller det en skugga över målskyttet, påpekar Robin uppriktigt.

— Vi ska inte borra ned huvudet och köra, utan se upp och köra. Lugna ned oss i djupled, men framför allt fortsätta att vara solida i vårt försvarsspel och i mittzonen.

Matematiken är det dags att släppa nu när laget inte kan göra det av egen kraft, men lita på att de gör det som de kan göra själva så bra som möjligt. Följ bortamatcherna på valfritt sätt och kom till ÅVA den 13/3 för matchen mot Vänersborg, Den kan vara direkt avgörande.

Publicerades 2022-03-02