Inför Lidköping Red Roosters – GIK

Bilden ljuger, lite. Andreas Appelgren lämnade med förtroende över försnacket till Daniel Frank och Mattias Johansson.

För några år sedan var derbyn mot Lidköping Red Rosters knappast att tänka på, med lagen fast förankrade på varsin nivå i seriesystemet. Nu är det några av säsongens höjdpunkter. Och märk väl att Alltvåan Södra består av bästa hälften från två serier. I det här skedet finns inga stryklag.

— Det är roligt att vi har två derbyn mot dem, det är inspirerande. Lite extra krydda, säger Daniel Frank.

Senast mot Lidköping den tjugonde december, vann GIK med övertygande 5-1. Och nu kommer laget till Lidköping som serieledare, nästan. Boro/Vetlanda har ett försprång på två poäng och en måttlig målskillnad, med en match mer spelad.

— Vinner vi i morgon (läs i kväll) så leder vi serien.

Målvaktstränaren Mattias Johansson har också en del att säga.

— Lidköping har gjort det bra i år, och fortsätter med det. De är oberäkneliga.

Finns det någon risk för underskattning i en match som denna?

— Det tror jag inte, svarar tränarna med en mun.

— Tittar du på tabellen så är det jämnt. Får man stryk ett par matcher så du snart där nere. Jag tror att det inte är någon risk för det, fortsätter Mattias.

— Alla spelare därinne vet att alla matcher är bra matcher nu, och det gäller att vara påkopplad och vara med från start. Det går undan oavsett vilket lag man möter, förtydligar Daniel.

Största risken är kanske att laget är övertänt, men Daniel är övertygad om att det kommer att gå bra,

— Håller vi oss till vår gameplan, det vi har jobbat med ett tag, så ska det gå vägen. Men derbymatcher har en annan karaktär, det kanske smäller lite mer. Det gäller att hålla sig lugn så att man inte drar på sig utvisningar. Då blir det en jobbig match.

Vi har en tydlig idé om vad vi vill göra där ute och håller vi oss till den är vi ett riktigt bra lag.

Publicerades 2024-01-19