Inför Mjölby-GIK

Det tog Tom Lundgren ett par veckor att bli en riktig grästorpare. Typ. I kväll är han med och spelar säsongens viktigaste match, hititills.

Spänningen stiger. Efter en gastkramande Alltvåa följer ett minst lika spännande Play Off mot svåra Mjölby. Var säkra på att laget och hela organisationen runt dem är taggade till tusen och har siktet inställt på kval till Hockeyettan.

Tom Lundgren, ung lovande back med rötterna i Skövde och ett par säsonger i Örebro, hade inte så mycket kvar att spela för hemma i Skövde och är glad för möjligheten att förlänga säsongen.

Det har varit jättekul. Väldigt proffsig förening och många omkring som bryr sig. Jag trivs jättebra.

Tom har kommit bra in i GIK. Otroligt viktigt när det gäller att snabbt börja leverera. Tom var med om att torska i derbyt mot Vänersborg, men sen gick det bättre. Seger mot Bäcken och Play Off av egen kraft.

— Det kändes tryggt, att vi slapp förlita oss på andra lag. En seger är alltid en seger och ger gott självförtroende inför resten.

Och i kväll väntar Mjölby. Ett lag som GIK tidigare har haft svårt för. Vad är det som talar för att det går vägen i kväll och sen förhoppningsvis också på lördag? Tom har svaret.

— Vi har pratat mycket om att lägga fokus på försvarsspelet, eftersom de har en mycket bra offensiv. Vi har satt oss i sk-ten där och kan vi sudda bort det så kan vi förhoppningsvis ha bra chanser att vinna. Offensivt är det inga problem.

Tom och skribenten är överens om att det inte har någon jättebetydelse om man börjar hemma eller borta. En seger ger extra energi och en förlust vilja till revansch inför hemmapubliken. En publik som Tom nu har fått träffa på som hemmaspelare.

— Det var extremt bra i söndags. Över alla förväntningar.

Skribenten både hoppas och tror på två raka segrar så att laget slipper ytterligare en resa längs den sövande tråkiga E4-an. Facit får vi i kväll och på lördag.

Publicerades 2019-02-27