Inför Play Off

Tränartrion är förväntansfull, ja nästan uppspelt inför de kommande dagarna.
— Det är nu säsongen börjar, den roligaste delen. Nu är det allvar, säger Andreas Högosta och uttrycker vad förmodligen de flesta känner; spelare, ledare och publik.
Motståndare i kvällens match är Osby, ett lag som GIK har haft lite blandade framgångar mot under seriespelet. Seger borta efter förlängning, och nu senast en förlust hemma.
— Det var ingen höjdarmatch. Hade vi varit där vi vill vara så hade vi vunnit den matchen.
Nu är det nya tag, med andra och bättre förutsättningar.
Carl-Johan Svensson har egna erfarenheter av kval uppåt med GIK som spelare.
— Det är som Andreas säger, det är det här man längtar efter, när allt gäller väldigt mycket. Vad du än får det betydelse, om du gör ett mål eller stoppar ett. Lagsport när den är som bäst.
Grästorpsandan, viljan att offra sig för laget även när det gör ont, hur är det med den hos de spelare som kommer utifrån?
— Vi har pratat mycket om det, och de har visat det. Särskilt i slutet av matcher när vi har försvarat en ledning. Det finns i gruppen, och har gjort det första perioden i första matcher, säger Andreas med eftertryck.
Nu väntar kanske tre, helst bara två matcher på några få dagar. Carl-Johan har tidigare sagt att han gillar när det är intensivt. Hur känns det nu?
— Det ÄR roligare än att vänta på nästa match, säger Carl-Johan. Och Andreas fortsätter med att säga att ”nu är det på riktigt”. Eller som skribenten ser på saken, nu blir det hockey på samma vis som för grabbarna ett par nivåer upp i ett par veckor.
— Man äter, sover, sk-ter hockey, enligt Jimmy Krusells något grovkorniga sätt att utrycka sig.
Laget ser ut ungefär som senast, inga större förändringar. Några skador, men också flera spelare som gör skillnad som har kommit tillbaka.
— Vi tar med oss en väldigt bra känsla och en bra prestation från matchen i söndags, in i Play Off, säger Carl-Johan.
Jimmy Krusell har snart avverkat sin första säsong som tränare i GIK. Hur ser han på Grästorp och grästorpsandan?
— Andan är härlig. Jag märkte den tidigt både i hallen och ute på byn. Folk är intresserade och engagerade. Och det är en familjär känsla i organisationen, för mig som har kommit utifrån finns det bara positiva saker att säga.
Intresset för GIK:s representationslag är tillbaka. Hoppas att det återspeglas på läktaren i kväll.

Publicerades 2020-02-26