Inför seriepremiären

På söndag är det dags för årets första match, borta mot Kungälv, och det var en positiv tränartrio som mötte skribenten för ett par dagar sedan. Vad är det som har hänt sen slutet av augusti, när skribenten senast pratade med dem på allvar?

— Det har hänt ganska mycket. Vi har haft många nya spelare och har satt gruppen, inleder Robin Adamsson.

— Det handlar om att träna på. Våra spelare kommer från många olika håll, och en del spelare har varit här flera säsonger. Den hockey vi vill spela kräver lite, förtydligar Christopher Hamell.

Till detta hör även att få gruppen att trivas ihop socialt. Trivs man inte ihop vid sidan om är det svårt att leverera när det är match.

— Det är lättare att ställa krav på en annan spelare, och lättare att snacka med någon som du trivs med socialt, fortsätter Robin.

Naturligare ledare finns det fler av i truppen, även vid sidan om de utsedda kaptenerna. Tittar man ålder och bakgrund i årets trupp är det en väldigt bra blandning av unga och hungriga juniorer och gamla kämpar på 30+.

Femmor och specialformationer börjar sitta.

— Laget är en levande organism, och det händer saker hela tiden. När pucken släpps är vi där vi ska vara just nu, säger Christopher med eftertryck.

— Sen kanske vi ska vara någon annan stans när vi är en bit in i säsongen.

För de inbitna grästorparna är det naturligtvis viktigt att veta hur årets juniorer har skött sig.

— De har gjort det bra. Carl fick vi se lite redan i fjol, och de har tagit till sig bra av träningen. Men det handlar om deras utveckling också, att hitta en balans, säger Robin.

Vilket skribenten tolkar som att det gäller att hitta en mix av matcher av träningar som gynnar både laget och de aktuella individerna på lång sikt.

Mattias ”Mjölis” Johansson är nöjd med de sista utposterna.

— Det ser bra ut. Två unga målvakter som vill. Vi har ingen uttalad förstemålvakt utan låter dagsformen styra nu i början. Kanske sen när det blir Play Off om det är aktuellt.

— Det är två härliga killar som hjälper och stöttar varandra.

Skribenten önskar laget och organisationen runt det ett stort lycka till. Redan nästa fredag är det dags för en av säsongens höjdpunkter, hemma mot Lidköping. En match som har förutsättningar att bli ett derby och en publikfest som GIK-Vänersborg alltid har varit.

Publicerades 2022-09-30