Inför Skövde-GIK

Ett klassiskt länsderby mellan två lag som fortfarande in i sista omgången har mycket att spela för. Utgången är inte given – tänk på den jämna matchen i ÅVA för drygt en månad sen.

Joel Nyberg är laddad inför kvällen match och konstaterar att det under de sista omgångarna har lyft rejält på hemmais.

– Vi har fått igång spelet inom laget som det ska vara, och vi är en bra grupp som håller ihop hela tiden. Det ger framgång till slut.

Spelare som inte har fått så mycket istid tidigare har tagit klivet fram när GIK varit drabbat av skador och sjukdomar och gjort jobbet.

– De spelare som har gjort sina första matcher i laget ska också ha ett stort plus, intygar Joel.

– Alla som är med i truppen och är ombytta har sin del i det hela. De som inte spelar så mycket bidrar till en bra stämning i båset och peppar resten av laget.

Skövde borta är i teorin en svår motståndare. Verkligheten säger något annat, det mesta talar för en jämn match. Men vad ska GIK göra för att få med sig tre poäng hem?

– Vi måste spela enkelt i försvarszon och ta vara på våra lägen. Vara noggranna framför båda målen.

– Vi vinner, tror jag. Med 2-1, 3-1 i tom kasse kanske, säger Joel med ett leende som lovar mycket.

En extra bonuspoäng finns i potten och kalenderbitarna konstaterar att GIK inte kan göra det på egen hand utan behöver lite hjälp av avhängda bottenlaget Surahammar. Det är inget som upptar några tankar för Joel och resten av laget. Nej, här är det fullt fokus på den egna uppgiften som gäller.

– Jag har inte så bra koll på det. Vi koncentrerar oss på vår egen match först och främst, så får vi se hur det går på de andra ställena. Men en seger betyder mycket för självförtroendet.

Publicerades 2015-12-09