Inför Surahammar-GIK

Nu vänder det och GIK:s första motståndare är Surahammar.

En i teorin lätt motståndare, men i praktiken finns det inga lätta motståndare då alla har något att spela för. En möjlighet att få vara med och kvala till Hockeyallsvenskan, eller att få slippa negativt kval.

–   Surahammar har vunnit två matcher i rad i slutet av första rundan, konstaterar Sergei sakligt.

–   Vi har haft bra träningar under veckan. Nu gäller det att börja spela direkt från start; att vi har bra fart på skridskorna och håller oss till vårt grundspel.

Skadeläget är som det är, inte så mycket att orda om. Under en lång säsong blir det skador, det är lika för alla.

–   Vi har tappat lite spelare på grund av sjukdomar och skador. Någon annan får ta de rollerna och vi har spelare som är beredda att göra det.

Är det kanske aktuellt med några juniorer som vi har sett så mycket av tidigare?

–   Nej, de är inte mogna för det än. De tränar med oss, men de är inte framme än. I det läge vi är nu släpper vi inte fram de som inte varit med tidigare.

Sergei berättar att det inte har tillkommit något nytt under de två veckor som laget varit spelledigt. Det blir samma spel som gett ett bra resultat tidigare under säsongen: Ett aggressivt och fysiskt spel med bra fart på skridskorna.

En fråga som poppar upp i skallen på skribenten för femtioelfte gången i år är varför det går så bra just nu? Har årets tränarteam hittat något hos truppen som varit dolt tidigare?

–   Vi har blivit proffsigare på alla sätt och visat spelarna hur man arbetar både på och utanför isen. Att man är med på varje träning och presterar till 100%, och sen på matcherna är det 120% som gäller. Vi ställer krav på spelarna så att de känner att man måste prestera för att platsa i laget.

Skribenten har under året märkt att det funnits spelare som han knappt trodde skulle bli a-lagsspelare någon gång har varit med ganska mycket och gjort bra ifrån sig.

–   Vi visar vad som ska göras och behöver utvecklas och vi pratar med spelarna individuellt. De ska utvecklas inte bara som hockeyspelare utan även som människor. Då går även hockeyn bättre.

Något som skribenten kan intyga. Samtliga spelare har en mycket öppen och bra attityd i sina kontakter med såväl klubbens medieansvariga som pressen.

–   Vi pratar med spelarna om hur de ska möta varandra i omklädningsrummet; att man hälsar på varandra, spelar för laget, och gör det som man ska för att lyckas tillsammans. I början hade vi lite annat i huvudet, men nu är vi på rätt väg.

Och vi hoppas att den vägen leder till tre nya poäng i kväll.

Publicerades 2017-02-01