Inför Täng Cup med våra tränare

Skribenten fick tre minuter med tränarna mitt under förberedelserna inför helgens turnering.

Två förluster med inte alltför förkrossande resultat är vad GIK har presterat hittills denna säsong, mot Hockeyettan-lag med ambitioner, Skövde och Hanhals.

— Överlag var det godkänt, Skövde var givetvis en tuff start, säger Jimmy Krusell. Det gick bra de första tio, sen blev det tuffare.

— De hade en match i benen och det märktes, fyller Andreas Högosta i. I tredje perioden kom vi in i det riktigt bra, och spelade mer som vi vill spela. En typisk förstamatch.

Hanhals var tvärtom. Vi gick ut och dominerade första perioden och kör över dem totalt. Andra perioden var inte fullt så bra.

— Det blev ryckigt i andra perioden. En hel del utvisningar, men vi jobbar upp oss igen i tredje, förtydligar Jimmy.

Tränarna bedyrar att laget ser bra ut redan nu och att det kommer att bli ännu bättre. Då tänker skribenten på special teams som fungerade bra förra säsongen.

— Vi har provat ett par olika uppställningar som vi har testat på träningarna. Det kommer vi att göra nu under helgen också, säger Jimmy.

— Det finns flera killar med rätt kompetens, så fler ska få prova det, fastslår Andreas.

En helgturnering som denna, är den av något värde för uppladdningen inför säsongen?

— Ur träningssynpunkt är det jättebra. Vi ska vara tunga och slöa i kroppen, men explosiva på isen. Det ska vara tufft, så det blir perfekt, säger Andreas.

Motståndet består av två lag i Hockeytvåan, Vänersborg och Trollhättan, med ambitionen att nå Hockeyettan. Och så Lidköping som håller till i Hockeytrean och vill upp ett steg. Hur ser man på det?

— Bollen ligger hos oss, hur vi kan hantera andra lag. Om det sen är division tre eller två, det är vi som måste sätta prägel på saker och ting därute, avslutar Andreas.

Publicerades 2019-08-30