Inför Tranås-GIK

Vi har talat med Marcus Andersson, en yngling dom har varit med ett tag.

En egenskap som Marcus uppvisar är att han alltid har humöret på topp, även när det går tungt för honom eller laget. En nog så viktig egenskap i dessa dagar. Vad beror det på?

– Det är bara att gå in för varje träning och varje match. Bara att ta nya tag!

Just nu, även om varenda match under säsongen är viktig, gäller varje match lite mer. Varje match kan avgöra om det blir Hockeyettan utan kval till hösten. Hur behåller man fokus?

– Vi vet vad vi kan och det gäller att göra det de två matcher vi har kvar. Nu på söndag (i eftermiddag) mot Tranås och borta mot Helsingborg nästa lördag.

– Vi har varit bättre det sista, men det är målen som saknas. Vi behöver bli mer fokuserade i avsluten. Får vi bara hål på motståndarna kan det nog bli en ketchupeffekt.

Med andra ord så är Tranås ingen omöjlig motståndare. Kanske blir det en fråga om motivation? Vad betyder mest, möjligheten att få kvala vidare mot Hockeyallsvenskan eller att få slippa negativt kval?

– De är inte omöjliga och vi har hemmaplan. Vi är jättetaggade och sugna på att vinna inför hemmapubliken.

Laget kommer att se ut ungefär som senast, men det avgörs på matchdagen. En sak som skribenten har noterat är att nya formationer har fungerat bra, både de som varit planerade och de som varit en följd av läget i truppen.

– Ja, absolut. Det har fungerat bra.

– Hoppas att publiken stöttar oss även i denna sista (?) hemmamatch. Det kan vara avgörande, avslutar Marcus som en hälsning till den sjätte spelaren.

Klockan 16:00 i ÅVA behövs ert stöd. Var där!

Publicerades 2018-02-11