Inför Trollhättan-GIK

Trollhättan började säsongen som ett stryklag som hade svårigheter att ens ställa ett lag på isen. Nu har de en full trupp och måste tas på allvar, precis som all andra lag i den här serien.

Éric Brassard kom till GIK efter en mycket kort sejour i Tyskland. Han var på väg hem till Quebec, men fick chansen i GIK och tog den. Anpassningen till Grästorp och europeisk hockey gick bra och det är ingen tvekan att laget återigen har ett av seriens, kanske Hockeytvåans, bästa målvaktspar.

Skribenten förklarar att Hockeytvåan är den fjärde nivån i det svenska seriesystemet, samma nivå som hans tyska lag spelade på där.

— Vårt lag är bättre än laget jag spelade i där. Hela ligan och flera lag är bättre, fastslår Éric.

Han hade inte så svårt att anpassa sig till Europa eftersom hade viss vana vid stor rink hemifrån. Men skotten i Quebec kommer från andra vinklar och oftare.

— Ett par träningar bara så hade jag vant mig.

Vad tycker Éric om hur det har gått för honom själv så långt?

— Inte så tokigt (97,4 % och höll nollan senast mot Stenungssund/ skribentens anmärkning).

— Laget spelar bra och då är det lättare att vara målvakt.

Éric är övertygad om att konkurrensen mellan honom och Adam är något som båda tjänar på, och det är bra för laget att ha två målvakter som kan vinna matcher. Båda vill spela, men stöttar alltid den andre.

Så till mötet mot Trollhättan, som är ett annat lag än när serien började.

— Vi måste vara väl förberedda. Vi har haft två bra träningar och spelar vi vårt spel oavsett vad som händer så kommer det att gå bra.

Éric har märkt att Grästorp är ”en liten hockeystad” med en bra hemmapublik. Hoppas att några kan göra resan till Trollhättan i kväll.

Publicerades 2021-11-03