Inför Tyrige SoSS-GIK

Det har varit en tung höst för GIK. Dags att ge upp och ta till drastiska åtgärder – nej! Peter Johansson förklarar.

Skadeproblem har besvärat GIK under de inledande omgångarna. Att Carl-Johan Svensson har varit borta är en längre tid är välkänt, men han är inte ensam. Inte minst på backsidan har det märkts.

– Vi har under hela säsongen haft nio backar i truppen, men Markus ”Rostarn” Johansson tror jag bara har spelat drygt fyra perioder. Han är en av våra stabilaste defensiva backar och det har märkts. Idag (läs: igår fredag) ska han vara med på isen. Vi får se hur det går.

– Skadorna har gjort att vi vare sig har kunnat träna eller spela med en bra kontinuitet. Man kan inte sticka under stolen att det har satt sig på både spelare och tränares självförtroende.

– När vi spelar i den serien vi gör finns det inga matcher du kan åka och vila dig eller ha en enkel match. Det är mycket tuffare motstånd hela tiden och du bli hårdare straffad för minsta lilla misstag. Hockeyettan Södra är en tuffare serie än Västra. Jämnheten är mycket större och lägstanivån är högre.

Peter Johansson har börjat med att förklara det som varit och han går vidare med att berätta om en plan och ett arbetssätt för en bättre framtid.

– Vi jobbar stenhårt från sportsektionens sida med de tränare och spelare som vi har. Det finns mycket kunnande i den här gruppen och vi jobbar nu med individuella samtal för att hitta lösningar. Vi ger oss inte, vi vill inte att den här gruppen ska vara rädda för att förlora. Man ska våga att gå ut och släppa ned axlarna och slappna av. Men det är jobbigt för dem, de kommer till sina arbeten och får frågor. Det är jobbigt för oss alla som håller på med detta.

– Vi hoppas att vi ska gå starka ur det här!

Tydliga besked från sportsektionen – det är inte aktuellt med några drastiska förändringar. Man kanske ska betrakta det som den arbetsplats det ändå är när det är frågan om idrott på den här nivån.

– Så är det. Det är ju människor vi har att göra med och när en människa inte mår bra försöker vi som jobbar runt omkring hjälpa den att må bra. En del i detta är att försöka ge dem verktyg i situationer där de inte tänker riktigt klart.

– Vi försöker vara närmare laget och vara till hjälp. Vi sitter i möten varje vecka och rör oss mycket mer omkring dem än vad vi gör annars under säsongen.

– Det finns en hög potential i gruppen. Vi trodde att bortamatchen mot Dalen skulle vara en väckarklocka, men de studsade tillbaka mot HA74. Det kom som en överraskning för oss, och sen dess har vi pratat om det hela tiden. Samtidigt gäller det att inte älta det för mycket, vi är där vi är och det är inget vi gillar. Samtidigt så måste alla gå till sig själva.

Hoppet är det sista som överger människan och Peter är optimistisk inför matchen mot Tyringe.

– Vi vinner när vi åker bort och slappnar av och vi spelar ofta bättre på bortaplan.

Publicerades 2017-11-25