JOURNALISTEN OCH GIKTVS KRISTOFFER BENNEMYRS DERBYKRÖNIKA

Derbyvecka! Halva serien är spelad och i söndags vände den, Grästorp stoltserar med fem raka segrar när de nu går in i en oerhört tuff vecka med derby både på onsdag och på lördag.

Serien började väl egentligen inget vidare för GIK och laget hade stora problem att omsätta chanser i mål men nu tycks det äntligen ha lossnat ordentligt.

GIK har producerat 20 mål på de senaste fem matcherna, på de inledande sju matcherna lyckades man hitta rätt totalt 13 gånger…

Det är naturligtvis alldeles för skralt för att man ska ha en chans att vinna flera matcher i rad och efter sju spelade matcher stod GIK på endast tre poäng och en målskillnad på 13-22 jämfört med 20-9 senaste fem matcherna.

Anledningen till att GIK nu har vaknat får till stor del tillskrivas att de ledande spelarna börjat producera poäng, Carl-Johan Svensson behövde nio matcher för att värma upp innan han gjorde sina första mål för säsongen borta mot Åker/Strängnäs i den tionde omgången. Kan han fortsätta producera och skyttekungen Jakob Wulcan kan fortsätta sitt poängstim så är det ingen omöjlighet för GIK att vara med och slåss om en plats i Allettan efter jul, något som skulle betyda att kontraktet i hockeyettan redan är säkrat och den julklappen skulle nog ingen GIK:are tacka nej till.

Med tio matcher kvar att spela i grundserien ligger Grästorp på 17 inspelade poäng, femman i serien, just nu Skövde, har spelat in 20 poäng och är alltså bara tre poäng före hjärtebröderna som för närvarande ligger på nionde plats i hockeyettan västra.

Närmast väntar alltså två stekheta derbyn, det första borta mot Mariestad under onsdagen och på lördag tar GIK sig an Skövde i Åse & Viste Arena och där kommer GIK behöva allt stöd dem kan få, Skövde brukar få med sig mycket folk till matcherna borta mot Grästorp, dessutom finns det ju fortfarande lite ont blod mellan föreningarna sedan första mötet lagen emellan när en tackling på GIK:s Jesper Sellin blev omdiskuterad och även gav en avstängning för Skövdespelaren. Återstår att se hur spelaren kommer bli mottagen i Åse & Viste Arena.

Skövde som även de inlett seriespelet knackigt verkar ha fått upp farten och börjar hitta rätt i sina formationer, vilket naturligtvis kommer ge GIK en extra utmaning.

Så se till att ta er till GIK:s hemmaborg, Åse & Viste Arena på lördag klockan 16.00.

Om ni mot förmodan inte kan ta er dit så kan ni självklart se matchen via GIK-TV med start 15:45.

Signerat Bennemyr – GIKTV

Publicerades 2016-10-31