Jublieumsåret är inlett

Den tjugosjätte (eller var det den tjugosjunde) februari 1956 bildades GIK och vad passade då bättre än att inleda firandet av sextioårsjubileet just denna kväll?

Cirka åttio gäster, varav många gamla spelarprofiler, var på plats och fick inledningsvis lyssna på Claes Eriksson som redogjorde för klubbens tidiga historia. Johan Dahlin redogjorde därefter för 90- och 00-talet som delvis sammanföll med hans egen aktiva tid.

Ett mycket uppskattat inslag var den fina utställning med montrar från klubbens olika decennier som jubileumskommittén hade ordnat. Många glada skratt och minnen utbyttes över klippböcker och andra föremål. I femtiotalsmontern fick en av klubbens lovande juniorer höra hur det gick till när tre av klubbens pionjärer på egen hand importerade skridskor från Kanada för ett pris motsvarande dryga två månadslöner.

På plats var även Bosse Tallbo från VHC som bjöd på flera goda historier och redogjorde för den stundtals råa men alltid hjärtliga ton som rått klubbarna emellan.

Många var de som återupplivade gamla bekantskaper och när skribenten lämnade tillställningen var stämningen fortfarande hög.

I samband med tillställningen anordnades ett lotteri och Hampus Gustavsson vann en stockholmsweekend skänkt av Sparlunds Busstrafik.

Publicerades 2016-02-27