Kalmar – GIK 4-0 (1-0, 1-0, 2-0)

Nu går det inte längre att avgöra på egen hand.

– Nej, det är klart att vi sitter i en jävligt dålig sits men vi ska ha sex poäng till så får vi summera sen hur långt det räcker.

Marcus Johansson svarar på frågan som många fans ställer sig idag – ”Är det kört nu”. Skribenten har räknat och spekulerat och kommit fram till att det finns två teoretiska möjligheter: 1) Att bli bästa trea, 2) Att Mörrum inte tar maximalt två poäng med en sämre målskillnad än GIK. Båda kräver i princip sex poäng.

Att under de förutsättningarna, när en plats i Hockeyettan tillsynes har glidit GIK ur händerna efter en blek match, be någon kommentera matchen är svårt. Marcus säger kortfattat hur det var.

– En jämn match där dom är strået vassare i dom avgörande lägena, vi sliter på för att komma ifatt målmässigt men får inte nånting att gå på och matchen rinner ur våra händer.

Är det inte svårt att motivera sig nu när det ser ut som det gör?

– Nej, alla sådana tankar är bara vifta bort direkt. Vi måste göra allt för att ta dom matcherna som är kvar nu.

En sund inställning som förhoppningsvis kan leda till en åttonde säsong i Hockeyettan.

Publicerades 2018-03-30