Lindlöven-GIK 1-3 (0-1, 1-2, 0-0)

Har vi sett slutet på höstens bedrövelser nu? Bortasegern mot Lindlöven måste vara de skönaste tre poängen för GIK på länge.

– J-drar vad det känns gôtt, säger en mycket glad lagkapten Johan Andersson.
Timmar av hårt arbete har gett utdelning och laget kan lägga många tappade sugar bakom sig.

Enligt matchprotokollet och uppgifter från vittnen på plats var det Lindlöven som långa stunder dominerade matchen, 37-23 i skott säger en del, men det var GIK som var bäst när det gällde. Och det lättaste sättet att vinna i hockey är att göra flest spelmål.

För kvällen spelade GIK precis som de har talat om att göra sen säsongstarten: Enkelt och effektivt, inga onödiga krusiduller. 0-1 kom i powerplay efter drygt fem minuter av Carl-Johan Svensson (Niklas Bunnstedt) och det blev periodens enda mål.

Ytterligare ett powerplaymål i början av andra perioden (Jacob Bertilsson – Carl-Johan Svensson, Lars Andersson) och GIK befann sig i en oväntad tvåmålsledning. En relativt snabb reducering till 1-2 satte fart på Lindlöven, dock utan att resultera i fler mål. I stället såg Carl-Johan Svensson (Jacob Bertilsson, Jesper Sellin) till att utöka ledningen till 1-3.

– Spelet i powerplay har vi tränat på och det var riktigt bra i kväll, kommenterar Johan Andersson.

Sista perioden blev målläs och det är lätt att tro att tro att det skapade oro i lägret i GIK, men nej.

– Vi har en helt annan trygghet i spelet nu. En annan ödmjukhet inför uppgiften.

GIK är fortfarande sist i tabellen, men har fått häng på lagen närmast ovanför och det kan svänga snabbt. På onsdag väntar topplaget Vimmerby hemma, finns något som GIK kan med sig från matchen mot Lindlöven?

– Visst gör det, fast i morgon är det en ny vecka. Träning måndag-tidag och på onsdag är det en ny match, avslutar Johan Andersson.

Publicerades 2014-11-03