Mariestad-GIK 1-3 (0-1, 1-0, 0-2)

GIK vänder på en populär klyscha - nu är det lite snack och mycket verkstad som gäller, och då kommer poängen.

I stället för att försöka föra matchen så spelade GIK i matchen mot Mariestad med insidan av skallen och utnyttjade motståndarnas misstag och det gav resultat tidigt i matchen – redan i mitten av första perioden kom ledningsmålet genom Niklas Larsson (Carl-Johan Svensson, Johan Andersson) trots att Mariestad hade spelövertaget. Skottstatistiken (13-3) säger det mesta, men pucken ska in i mål.

I inledningen av andra perioden är Mariestad hetare i GIK:s zon, men där finns Robin Andersson. Knappt sex minuter in i perioden kom kvitteringen efter slarv av GIK som hade en man mer på isen. Därefter drar flera utvisningar ned tempot och inget av lagen åstadkommer speciellt mycket.

Tredje perioden följer samma mönster som den första – GIK försvarar sig effektivt mot ett alltmer frustrerat Mariestad. Utan att laget haft några riktigt bra chanser de första fem minuterna av perioden gör Carl-Johan Svensson (Lars Andersson, Niklas Larsson) 2-1 efter växelspel med Lars Andersson. Trots tappra försök kommer Mariestad aldrig närmare än så, och när de tar ut målvakten trots en man i utvisningsbåset gör Petr Mainer 3-1 med femton sekunder kvar av matchen.

Målvakten Robin Andersson är givetvis nöjd över resultatet.

– Absolut, det var en grymt skön seger!

Robin har själv gjort några grymma matcher, men han är inte sen att ge sina lagkamrater beröm för spelet bakåt.

– Jag har fått mycket bra hjälp. Just spelet i försvarszon är något som vi har jobbat mycket på och det ger resultat.

Kvällens match kommenterar han med några få meningar.

– Mariestad gick ut stenhårt och körde på hela matchen. Vi spelade disciplinerat och utnyttjade deras misstag. Vi ska inte försöka föra matchen mot bättre lag.

Om laget har lyckats hålla humöret uppe, så har frustrationen växt bland de trogna fansen. Många undrar säkert vad det är som har hänt under juluppehållet.

– Vi hade en öppen diskussion om vad vi måste bli bättre på och var överrens. Nu håller vi oss till vårt enkla grundspel och alla spelare tar ansvar för sin roll, framför allt bakåt.

Och även om tonfallet talar ett annat språk är Robin måttfull när skribenten frågar honom om matchen mot Forshaga.

– Forshaga är ett lag bland alla andra. Vi ska spela vårt spel, så år vi se hur långt det räcker.

Publicerades 2014-12-30