MATCHRAPPORT ÅKER/STRÄNGNÄS BORTA

Det var ett GIK som anlände till Åkers med två raka segrar i bagaget, och låt oss vara ärliga Grästorps IK fick finna sig med favoritskapet i matchen. Ett favoritskap som man i stort sett förvaltade i och med 3-2 segern efter förlängning.

Den första perioden går inte till historien som en av de mest välspelade. Spelet var hafsigt och det bjöds på farliga chanser åt båda hållen. Till slut var det GIK som gjorde det så förlösande 0-1 målet genom Carl-Johan Svensson, ett mål som förövrigt var så efterlängtat för just #85 i GIK. 0-1 stod sig perioden ut och det kan vi till stor del tacka våran målvakt Nikita Davydov för.

Den andra perioden började lika trevande den och tillslut kom kvitteringen för Åkers efter att GIK i stort sett bjudit dem på den genom slarv i egen zon. Det skulle visa sig att GIKs första femma även i denna period skulle bära laget och efter ett gediget anfall kunde till slut Carl Holmberg trycka dit sitt första mål för säsongen. 1-2 skulle stå sig perioden ut och GIK behöll den så viktiga ledningen i matchen.

I den tredje perioden kom Åkers ut som ett bättre lag och kunde till slut kvittera genom ett mål ackompanjerat av bröderna Lagerström. Matchen slutade 2-2 efter full tid och förlängning väntade i Åkers Ishall.

I förlängningen gjorde GIK processen kort genom att avgöra i powerplay efter drygt 1,5 minuts spel. Den som stod för avgörandet, efter att ha siktat in sig länge och väl, var ingen mindre än Grästorps kapten Carl-Johan Svensson. Den sistnämnde hade en minst sagt lyckad afton med 2 mål och en assist.

Det positiva i en match som för övrigt lämnade mycket kvar att önska var givetvis segern, bra målvaktsspel och tre poäng. GIK tog tredje raka segern och kan som enda lag i Hockeyettan Västra stoltsera med med en svit på just tre matcher.

Nu bygger vi vidare på denna positiva trend och blickar fram emot onsdagens hemmamatch mot Surahammar!

Med vänliga hälsningar, Grästorps IK

Publicerades 2016-10-23