MATCHRAPPORT KÖPING BORTA

Ett segersuget GIK förlorade snöpligt borta mot Köping under onsdagskvällen!

GIK hade inför bortamatchen mot Köping ändrat om en del i femmorna och förstakedjan bestod istället av Linus Tjulander, Michal Lukac och Carl-Johan Svensson. Ett drag som skulle visa sig vara lyckat men som ändå inte räckte till för GIK.

Den första perioden skulle börja trevande och efter lite drygt sju spelade minuter låg man också under med 1-0. GIK lyckades dock kvittera i den första perioden genom att den tjeckiska backen Lukas Kuzel gjorde sitt första mål i GIK-tröjan, fint framspelad av Michal Lukac och Carl-Johan Svensson. 1-1 stod sig perioden ut och GIK gick till pausvila med en bra känsla.

I den andra perioden som mest skulle kantas av en fördröjd start på grund av ett isproblem, började Grästorp bäst och fick chansen att ta ledningen i powerplay, både en och två gånger. GIK lyckades inte få hål på Köping i dessa powerplay och den klassiska farligheten med att inte göra mål på sina lägen skulle dyka upp igen. Endast sjutton sekunder efter Grästorps andra powerplay gjorde Köping 2-1. Ett resultat som stod sig perioden ut trots att GIK vann skotten med 8-7.

I den tredje perioden gav Grästorp aldrig sig själva riktigt chansen att vända på skutan i och med att man drog på sig hela fyra stycken 2-minutare. Något om också skulle straffa sig när Köping gör 3-1 i powerplay med cirka 9 minuter kvar att spela av matchen. När GIK hade rett ut nästkommande två boxplay återstod endast tre minuter av matchen. Grästorp visade dock att man aldrig ger sig och lyckades reducera till 3-2 genom snipern Jakob Wulcan innan Köping kunde punktera matchen med 4-2 i öppen kasse. Matchen slutade 4-2 till Köping och ännu en förlust var ett faktum.

Vad som var positivt var att samarbetet mellan Lukac och CJ verkade fungera då de var hjärnorna bakom båda Grästorps mål och stod för 2 assister var. Det är bara att bryta ihop och komma igen till söndagens hemmamatch mot Forshaga!

Med vänliga hälsningar, Grästorps IK

Publicerades 2016-10-12