MATCHRAPPORT KÖPING BORTA

Det var ett revanschsuget GIK som anlände till Köping efter förlusten senast mot Arboga. Det skulle krävas en toppinsats av Grästorp för att kunna få med sig 3 poäng hem i bussen då Köping ville annat.

I den första perioden var det två lag som båda ville ta tag i taktpinnen och den var väldigt jämn. Skottstatistiken slutade 8-8 och det var GIK som skulle vinna den första perioden med 1-0 efter mål av Carl-Johan Svensson.

I den andra perioden var det Köping för hela slanten och GIK hängde inte med för fem öre. Grunderna var som bortblåsta och det var bara en tidsfråga innan Köping skulle kvittera. Det dröjde dock aningen längre än de flesta trodde och kvitteringen kom när klockan stod på 19.49 av den andra perioden. Ett oerhört psykologiskt viktigt mål för hemmalaget trots att GIK ändå skulle vara nöjda med att fortfarande ha ett likaresultat i matchen.

GIKs tröga och fantasilösa spel från den andra perioden var helt borta och istället var det Grästorp som var det dominerade laget. Trots påtaligt många farliga lägen fick GIK aldrig hål på den storspelande Tomas Rydén i Köpingskassen och förlängningen var ett faktum.

I förlängningen skapades det lägen åt båda hållen med ett litet spelmässigt övertag för GIK. Förlängningen blev mållös och ända sättet att skilja dessa lag åt i afton var via en straffläggning. Där skulle Köping visa sig vara det vassare laget och de kammade också hem extrapoängen och slutresultatet kunde skrivas till 2-1 efter straffar till Köping.

Nu väntar 10 dagars uppehåll innan det är dags för våra hjältar att resa till Surahammar för att ta tre nya friska poäng.

Med vänliga hälsningar, Grästorps IK

Publicerades 2017-01-22