Mjölby-GIK 2-4 (1-1, 0-2, 1-1)

Söndag blev en annan dag, och vilken dag sen.

— Idag orkade vi mer än Mjölby!

Lagkapten Joel Nybergs uttalande är den korta förklaringen till att det gick som det gick. Den lite längre är att laget kunde glömma förlusten i lördags eftermiddag, följa spelplanen och göra mål. Skribenten som gillar att bolla med siffror konstaterar att Mjölby på tre Play Off-matcher gjorde lika många mål på GIK som under Alltvåan, samtidigt som GIK gick från noll mål på två matcher till elva på tre.

Mjölby tog ledningen drygt sex minuter in i första perioden. Via några minuter med heta känslor kvitterade Sebastian Kristiansson till 1-1 och det resultatet höll sig till periodvilan.

Efter drygt halva andra perioden tog GIK ett fast grepp om händelserna. Tobias Henriksson gjorde 1-2 och strax efter fyllde Oliver Hofbauer på med ett mål till. GIK hade bud på 1-4, men det blev istället hemmalaget som reducerade till 2-3.

Med knappt två minuter kvar av tredje perioden tog Mjölby ut målvakten varpå Sebastian Kristiansson gjorde matchens sista mål. 2-4, ett mycket bra arbete av ett lag som så sent som i lördags kväll av många betraktades som slagna, och resultatet av ett hårt oh medvetet arbete under säsongen av spelare och av ledare.

— Tre tuffa matcher mot Mjölby och vi drar det längsta strået. Det känns riktigt skönt och jag gläds med grabbarna.

Andreas Högosta låter på en och samma gång trött, glad och lättad när skribenten når honom via telefon. Vad kom det sig att det gick så bra just i sista matchen?

— Det kändes harmoniskt hela matchen. Mjölby kom hem och trodde kanske att de bara kunde spela av matchen, och vi stängde ned dem ganska ofta.

— Vi sa efter matchen i går att vi skulle lägga den bakom oss så fort som det gick, se möjligheterna med idag och vinna. Göra en bra match!

Nu väntar rast-vila i två dagar, träning på onsdag. Och på söndag drar kvalserien igång med ett stenhårt program med matcher onsdag-fredag-söndag. Hur förbereder man sig på det?

— Först får alla hämta sig, det har ju varit täta matcher. Sen kör vi hårt igen från onsdag. Vi fortsätter att plugga försvarsspel, det är där allt börjar. Får vi till det ännu bättre får vi se hur långt det räcker.

Publicerades 2019-03-04