Mjölby-GIK 3-4 (1-1, 1-1, 1-2)

Spelar man hockey i sextio minuter får man tre poäng med sig hem.
— Idag gör vi en riktigt fin laginsats, faktiskt för första gången på länge i sextio minuter. Vi spelar jämn och bra ishockey, tar många bra beslut och rätt beslut därute på isen. Kämpar för varandra och kommer aldrig ner i några djupa dalar, fastslår Jimmy Krusell.
Men det var Mjölby som började bäst och tog ledningen efter fyra minuter Knappt tio minuter senare kvitterar Dmitry Iskornev, det var hans sjuttonde mål i vinter.
Sifforna för andra perioden, 1-1, är missvisande. GIK tog över helt och borde ha gjort fler mål än Gustav Svenssons 2-2.
Matchen fick en spännande avslutning i den tredje perioden. Tobias Henriksson fick äntligen göra mål i Alltvåan, 2-3. Några utvisningar för GIK:s del innebar ingen jättefara och hemmalagets utdelning inskränkte sig till kvittering till 3-3. Med tre minuter kvar avgjorde Nikita Reyn till 3-4.
— I andra perioden hade vi bud på ett par kassar till, men deras målvakt gjorde ett par riktigt fina räddningar.
— Överlag höll vi dem på utsidan och gjorde en bra insats.
Förra söndagen pratade Jimmy Krusell och skribenten om att bli bättre steg för steg och att göra ett bra lag av de tillgängliga spelarna. Är de där nu?
— Ja, det tycker jag. Vi har ändrat om i backpar och kedjor och det gav utdelning idag.
Finns det något kvar att gnugga på inför nästa match?
— Special teams är alltid viktigt, och grundspelet. Sen kan man alltid jobba på kommunikationen, vrida på skallen och se vad som händer.
Vi hoppas givetvis att laget fortsätter på en inslagna vägen nästa match, borta mot Bäcken nästa söndag.

Publicerades 2020-01-27