Mjölby-GIK 6-0 (3-0, 1-0, 2-0)

Det blev en lång resa hem.

Förlust med tennissiffror borta. Carl-Johan Svensson är besviken, men rak och ärlig när han förklarar:

Först och främst måste man göra saker tillsammans ute på isen. Inte hitta på egna saker. Sen närkampsspelet. Förlorar man närkamper 9 och 10 gånger så vinner man inga matcher. Vi avväpnar sällan motståndarna från pucken medan dom tar den väldigt lätt från oss.

Det var ord och inga visor och samtidigt besked om vad laget kommer att jobba på framöver. De trognaste fansen har säkert märkt att GIK har spelat med en relativt tunn trupp den senaste tiden. Inte heller det framför Carl-Johan som en ursäkt.

— Vi har dom spelarna vi har och det är bra spelare. Men alla måste brösta upp sig där ute och ge sitt till laget. Vi måste förlita oss på det kollektiva inte på någon speciell spelare.

Så sant som det är sagt och GIK har på intet sätt gett upp.

— Vi tar med oss att vi får en ny chans på onsdag att revanscherna oss. Det är det som är bra med hockey. Det är tätt mellan matcherna.

På onsdag väntar bottenlaget Värnamo. Sedan en mycket tuff avslutning på serien i form av de tre främsta lagen. I teorin ser det ut som att GIK får rikta in sig på att försvara sjätteplatsen. Men:

— Som alla vet och sett är vi jäkligt bra när vi lägger den sidan till, men det gäller att hjälpas åt och vara det varje kväll.

Detta gäller även den ”sjätte spelaren”. Var där när det ges möjlighet.

Publicerades 2019-02-11