Mölndal-GIK 2-3 (0-1, 2-1, 0-0, 0-0, 0-1)

Precis som förutspått så studsade GIK tillbaka direkt och besegrade Mölndal på bortais. En serieseger kräver att Sölvesborg besegrar Bäcken, men en andraplats ligger i lagets egna händer.

—Jag tycker att vi gör en bra första period, säger Andreas Appelgren. Den bästa förstaperioden på riktigt länge.

—Vi är påkopplade när vi kommer ut och pushar varandra.

—I andra perioden tappar vi lite av rytmen när vi får två boxplay. Ändå kommer vi tillbaka, och tar tillbaka matchen. Tyvärr släpper vi in ett mål där, när det är trettio sekunder kvar. De målen är lite tuffa att få emot sig.

—Inför sista perioden var vi medvetna om att en poäng kan vara oerhört viktig, och samtidigt hade vi koll på de andra matcherna. Vi spelade på resultat och allt eftersom perioden led blev det viktigare att rädda en poäng än att gå på tre och det tycker jag att vi gör riktigt bra.

—Vi tar bonuspoängen (på straffläggning /skribentens anmärkning), och när vi summerar kvällen kan vi vinna serien och som sämst bli trea. Det var viktigt att ta den här poängen och det gör grabbarna på ett bra sätt.

Lite nytt i laget var det också. Centern Pontus Nestorsson gjorde sin första match och det var delvis nya formationer.

—Det blev lite ändringar och Pontus (Nestorsson /skribentens anmärkning) gör en jättebra match. Nästan hundraprocentig i tekningarna och stod för mycket bra kreativt spel. Den formationen blev väldigt bra, och det var kul att få han i spel.

Kan man se de fem till sju matcherna som återstår innan en kvalserie som en bra uppvärmning?

—Med de här matcherna som vi har haft nu på slutet så har det blivit en dj—kla bra förberedelse med matcher mot de tre bästa lagen. I dag får vi vinna på ett taktiskt bra sätt och vi ska göra allt för att vinna den sista matchen. Men framför allt var det viktigt att ta den här poängen i dag

Publicerades 2024-02-19