Mölndal-GIK 4-3 (2-1, 1-1, 0-1, 0-0, 1-0)

Spänningen stiger och söndagens enda poäng kan bli avgörande.

Sex lag slåss om den sista platsen i Alltvåan och tack vare i övrigt gynnsamma resultat kan GIK:s enda poäng räcka hela vägen fram.

GIK fick spela större delen av matchen i motvind. Ställningen 2-0 i början av matchen reducerades till 2-1 med några minuter kvar av första perioden av en allt formstarkare Alexander Liljedahl.

Ett inte helt idealiskt läge inför andra perioden förvärrades till 3-1 mitt i perioden. Men GIK vek inte ned sig, utan kom tillbaka. 3-2 genom Lucas Geyzon gav inför tredje perioden hopp om en poäng eller fler.

Tobias Henriksson, som äntligen har fått ordning på målskyttet, kvitterade till 3-3 med några få minuter kvar av matchen, som gick till fyra omgångar straffar innan Mölndal kunde avgöra till sin fördel.

Andretränaren Marcus Johansson efter matchen:

— En match som böljade mycket fram och tillbaka med chanser åt båda håll och lite för mycket ostrukturerat spel för vår smak.

Men GIK jobbar vidare på att bli starkare inför Alltvåan eller Fortsättningstvåan.

— Vi måste sortera bättre i försvarsspelet i egen zon och vara mer aktiva och kompakta i mittzon där det blev för stora hål, vi blev stående på hälarna stundtals. Vi får ta med oss att vi krigar oss tillbaka och får med oss en poäng ändå, trots att vi låg under stora delar av matchen.

Krigarviljan, strävan efter ständig förbättring, samt att spelare som hittills inte synts så mycket börjar hitta formen. Där har ni anledningarna till att skribenten börjar hoppas på en bra avslutning på säsongen, trots att det började darrigt.

Publicerades 2018-12-10