Mölndals IF Hockey – GIK 3-5 (0-1, 2-1, 1-3)

Efter en gedigen laginsats fick GIK med sig tre poäng hem och stärkt självförtroende inför tre mariga möten. Samt, efter halva HockeyTvåan Södra A, en marginal på tio poäng till strecket som avgör om det blir Alltvåan eller Fortsättningstvåan ”efter jul”.

—Det var en jämn match som vi var på väg att slarva bort med fem dåliga minuter i andra. Vi hamnar i underläge två gånger, och kommer tillbaka. Sen är vi större, starkare, bättre och tyngre. Till slut får vi tre raka på dem och vinner matchen.

—Det satt hårt åt. En skön seger som var bra för moralen.

Vad tar man med sig från en match som denna?

—Det som är bra är att vi vänder tillbaka matchen, det bygger karaktär. Det är bra att få kämpa i motvind ibland. Återigen tar motståndarna ut målvakten och vi reder ut det, bra att veta hur vi ska göra i de situationerna.

—Det vi behöver slipa på är göra rätt saker därute, att inte hitta på egna grejor. Vi har en enkelhet i vårt spel som vi eftersträvar, men det är lättare sagt än gjort. Att vara så bra som möjligt i varje byte och inte ha några dippar.

På frågan om individer som utmärkte sig fick skribenten en lista som svar, som han tolkar som ett bra bevis på att det var en bra laginsats.

—Till slut faller det över på att hela laget gör en dj-la bra insats och det är det som att vi vinner till slut.

Andreas och skribenten är eniga om att det är synd att samarbetet med Sparlunds går i graven, Bra chaufförer som är intresserade av hockey och som vid ett tillfälle har ställt upp på före matchen-intervju.

Publicerades 2023-10-30