MOTSTÅNDARKOLLEN ÅKER/STRÄNGNÄS HC

Nu på söndag klockan 16.00 spelar GIK borta mot Åker/Strängnäs HC i Åkers Ishall. Här kommer allt du behöver veta om söndagens motståndare!

Fakta om Åker/Strängnäs HC:

Åker/Strängnäs HC är en ishockeyklubb från Strängnäs i Sverige. Klubben spelar säsongen 2016/2017 i den västra serien av Hockeyettan. Klubben spelar sina hemmamatcher i Åkers Ishall som rymmer 1500 åskådare.

Åker/Strängnäs HC bildades 2012 genom en sammanslagning av Åkers IF:s ishockeysektion och Strängnäs HC. Den nybildade klubben tog Åkers IF:s plats i Division 1 (nu under namnet Hockeyettan) som är den tredje högsta divisionen i svensk ishockey

Såhär har Åker/Strängnäs tre senaste matcher slutat:

2016-10-12  Åker/Strängnäs HC – Lindlövens IF  4-5

2016-10-16  Surahammars IF – Åker/Strängnäs HC  3-0

2016-10-19  Åker/Strängnäs – Mariestad BOIS  1-3

Åker/Strängnäs kommer till den här matchen med 9 raka förluster, så gissa om det är ett segersuget Åker/Strängnäs GIK gästar nu på söndag. Att Åkers inte lyckats skrapa ihop en enda poäng denna säsongen speglar inte riktigt deras kapacitet i verkligheten, många tror att det blir en lättare match för GIK än det i själva verket blir. Det gäller för dem att vara på 110 procent på söndag.

Poängfarliga spelare i Åker/Strängnäs:

Nicklas Nilsson (F): 4 mål 4 assist totalt 8 poäng på 5 matcher

Alexander Lagerström (F): 4 mål 3 assist totalt 7 poäng på 9 matcher

Tony Lagerström (F): 0 mål 3 assist totalt 3 poäng på 5 matcher

Huddingefostrade Nicklas Nilsson gör sin fjärde säsong för Åker/Strängnäs och har under sina tidigare säsonger i Hockeyettan fullkomligt öst in poäng. På 252 matcher i Hockeyettan och 290 poäng har han ett poängsnitt på 1.15 poäng per match och är en kille Grästorp måste få stopp på. Dessutom har de i truppen hela Hockeyettans poängkung förra säsongen Tony Lagerström som förvisso haft en lite tyngre start i år men det är bara en tidsfråga innan det även lossar för honom.

Tränarstab:

Head Coach: Erik Ahlström

Assistant Coach: Jon Danielsson

Huvudtränare Erik Ahlström har som spelare representerat Djurgårdens IF i SHL och gör nu sin 5e säsong som tränare i Hockeyettan. Den lite yngre Jon Danielsson som förra säsongen axlade rollen som huvudtränare för Åkers agerar istället assisterande tränare i år. En tränarduo som båda vet vad som krävs för att ta sig till Playoff då de lyckats med det var sin säsong i Åkers.

Publicerades 2016-10-22