MOTSTÅNDARKOLLEN KÖPING HC

Här kommer allt ni behöver veta om onsdagens motståndare Köping HC!

Fakta om Köping HC:

Köping Hockey Club (KHC), även Köping Hockey och Köping Blue Boars, tidigare IK Köping, är en ishockeyklubb från Köping.

Klubben spelar sina hemmatcher i Köpings Ishall i Köping och har genom åren spelat i blåa tröjor hemma samt vita borta.

IK Köping bildades 1993 som en egen förening, men bytte namn redan 1994 till Köping HC. Klubben hade då som nu ett klubbmärke med färgerna vitt och blått i en lagerkrans runt det snett inramade namnet Köping och med ordet Hockey under märket. Märket härstammar från idrottsklubben IK Westmannia:s dåvarande ishockeylag.

I början av 2000-talet antogs smeknamnet Blue Boars, en: Blåa Galtarna och ett klubbmärke tillkom där märket hade färgerna vitt och blått tillsammans med ett vildsvins huvud. Man upphörde att använda smeknamnet ganska snart och återgick till det namn man hade tidigare, men märket används fortfarande vid Köping HC:s entré på hemmaplan tillsammans med klubbens officiella märke.

Köping HC:s herrseniorlag spelar i Hockeyettan Västra säsongen 2015/2016. De spelade i Division 1 Västra B säsongen 2003/2004, men valde själva att degraderas till Division 3 Västmanland/Örebro för att undvika konkurs.

Såhär har Köpings tre senaste matcher slutat:

2016-11-13  Köping HC – Forshaga IF  4-1

2016-11-16  Åker/Strängnäs HC – Köping HC  0-2

2016-11-18  Köping HC – Surahammars IF  6-2

Köping har tre raka segrar och är i allra högsta grad inblandat i racet om platserna till Allettan.

Poängfarliga spelare i Köping:

Kim Persson (F):  4 mål 10 assist totalt 14 poäng på 17 matcher

Sebastian Åkesson (F):  6 mål 7 assist totalt 13 poäng på 14 matcher

Linus Carlsson (D):  2 mål 8 assist totalt 10 poäng på 16 matcher

Brynäsfostrade Kim Persson är en riktig assistkung och blir en svår nöt att knäcka för GIK. Linus Carlsson är nyförvärvet från Lindlöven som förra säsongen hade +10 och har även denna säsongen fortsatt på den inslagna vägen i Köping. Att som back ha gjort 10 poäng på 16 matcher och dessutom ha +5 måste anses mycket bra.

Tränarstab:

Headcoach: Daniel Eriksson

Team Manager: Patrik Risberg

Daniel Eriksson har varit huvudtränare i 4 olika Hockeyettanklubbar sedan 2012. Han gör nu sin första säsong i Filip Hammars födelseort Köping.

Publicerades 2016-11-22