MOTSTÅNDARKOLLEN KUMLA HC

På onsdag klockan 19.00 möter vi seriefyran Kumla HC på bortais i ICA Maxi Arena. Kumla har vunnit de tre senaste matcherna i hockeyettan västra och har en stark formkurva.

Motståndarkollen:

Fakta om  Kumla HC:

Kumla HC, även Kumla Hockey, tidigare IFK Kumla IK, är en ishockeyförening från Kumla, Örebro län. IFK Kumla IK bildades som en alliansförening till IFK Kumla 1963, men till säsongen 2012/2013 blev Kumla en fristående klubb under namnet Kumla HC. Kumlas lagmärke består av en svart cirkel där det står ”Kumla Hockey” och ”1963”. I cirkeln så finns det ett huvud av en svart tjur och vilket lagets smeknamn ”Black Bulls” kommer ifrån. Klubben spelar sina hemmamatcher i ICA Maxi Arena. Kumlas HC:s herrseniorlag har sedan säsongen 2001/2002 återfunnits i Division 1.

Såhär har Kumla HCs tre senaste matcher slutat:

2016-09-21  Forshaga IF – Kumla HC  0-4

2016-09-25  Kumla HC – Åker/Strängnäs HC  4-2

2016-10-02  Surahammars IF – Kumla HC  2-7

Kumla har en fantastisk form med tre raka segrar i bagaget. Med andra ord blir det en tuff bortamatch för Grästorps IK om man vill ta med sig tre pinnar hem.

Poängfarliga spelare i laget:

Alexander Kovalonok:  4 mål 3 assist totalt 7 poäng på 4 matcher

Erik Planeby:  3 mål 3 assist totalt 6 poäng på 4 matcher

Jacob Thor:  1 mål 5 assist totalt 6 poäng på 4 matcher

30-åriga Alexander Kovalonok har börjat säsongen på bästa sätt för sitt Kumla HC. Alexander blir oerhört viktig att stoppa i egen zon om vi inte vill ha mål i baken. Leksandsfostrade assistkungen Jacob Thor blir också en nöt att knäcka. 20-åringen har hittils imponerat i passningsspelet men kanske framför allt via sina assist.

Tränarstab:

Headcoach: Gunnar Lejdborg

Assistant Coach: Johan Holmstedt

Gunnar Lejdborg har en gedigen karriär som aktiv hockeyspelare i Sveriges högsta liga för AIK. Som tränare har han utmärkt sig med meriter från högsta ligorna i Tyskland och Österrike. Assisterande tränare Johan Holmstedt är relativt ny i branschen som hockeyettantränare och håller på att lära sig en hel del av den så rutinerade Gunnar Lejdborg.

Publicerades 2016-10-04