MOTSTÅNDARKOLLEN LINDLÖVENS IF

Nu på onsdag klockan 19.00 spelar GIK bortamatch mot Lindlövens IF i Lindehov. Här kommer allt du behöver veta om onsdagens motståndare!

Fakta om Lindlövens IF:

Lindlövens IF bildades 1976. Tidigare än 1976 hade hockeyn i Lindesberg bedrivits av IFK Lindesberg. Men i och med bildandet av Lindlövens IF så upphörde ishockeyverksamheten inom IFK Lindesberg.

Säsongen 2004-2005 nådde Lindlöven sin hittills största framgång, då man efter kvalspel lyckades avancera till Division 1. Tidigare hade Lindlövens IF i seriesammanhang som högst spelat i Division 2, på den tiden den var Sveriges tredje högsta serie, efter Elitserien och Division 1.

Den föreningsägda ishallen Lindehov, som har en publikkapacitet på 1 800 åskådare, invigdes den 29 december 1985.

Lindlövens A-lag spelar för närvarande i HockeyEttan.

Tillsammans med Asplöven och Björklöven, är Lindlöven ett av de tre hockeylag i Sverige, vars klubbnamn slutar på -löven.

Såhär har Lindlövens IFs tre senaste matcher slutat:

2016-11-20  Skövde IK – Lindlövens IF  2-3

2016-11-23  Lindlövens IF Åker/Strängnäs HC 4-1

2016-11-27  IFK Arboga – Lindlövens IF  2-5

Serietvåan Lindlöven stoltserar med fyra raka segrar i bagaget inför onsdagens möte mot GIK i Lindehov

Poängfarliga spelare i Lindlöven:

Anton Tano (F): 8 mål 10 assist totalt 18 poäng på 19 matcher

Felix Lundqvist (F): 7 mål 10 assist totalt 17 poäng på 19 matcher

Johan Persson (F): 8 mål 8 assist totalt 16 poäng på 19 matcher

Kirunafostrade Anton Tano är en starkt bidragande orsak till att Lindlöven placerar sig på andra plats i tabellen och han leder också den interna poängligan.

Tränarstab:

Head coach: Jussi Salo

Assistant coach: Sebastian Varjomaa

40-åriga Jussi Salo har 24 säsonger som tränare i både Finland och Sverige bakom sig, vilket gör att rutinen inte saknas i Lindlövens bås. 27-åriga Sebastian Varjomaa har lyfts upp från Lindlövens J20-lag den gångna säsongen och får nu chansen att testa på seniorhockeyn i båset.

Publicerades 2016-12-04