MOTSTÅNDARKOLLEN LINDLÖVENS IF

Nu på onsdag klockan 19.00 tar GIK emot Lindlövens IF i Åse & Viste Arena. Här kommer allt du behöver veta om onsdagens motståndare!

Fakta om Lindlövens IF:

Lindlövens IF bildades 1976. Tidigare än 1976 hade hockeyn i Lindesberg bedrivits av IFK Lindesberg. Men i och med bildandet av Lindlövens IF så upphörde ishockeyverksamheten inom IFK Lindesberg.

Säsongen 2004-2005 nådde Lindlöven sin hittills största framgång, då man efter kvalspel lyckades avancera till Division 1. Tidigare hade Lindlövens IF i seriesammanhang som högst spelat i Division 2, på den tiden den var Sveriges tredje högsta serie, efter Elitserien och Division 1.

Den föreningsägda ishallen Lindehov, som har en publikkapacitet på 1 800 åskådare, invigdes den 29 december 1985.

Lindlövens A-lag spelar för närvarande i HockeyEttan.

Tillsammans med Asplöven och Björklöven, är Lindlöven ett av de tre hockeylag i Sverige, vars klubbnamn slutar på -löven.

Såhär har Lindlövens IFs tre senaste matcher slutat:

2016-10-09  Lindlövens IF – Skövde IK  5-1

2016-10-12  Åker/Strängnäs HC – Lindlövens IF  4-5

2016-10-16  Lindlövens IF – IFK Arboga  4-1

Seriefyran kommer till Åse & Viste Arena med tre raka segrar i bagaget. Man lyckades bland annat slå Skövde med 5-1 och rapporterna säger att det är ett starkt Lindlöven som kommer på besök.

Poängfarliga spelare i Lindlöven:

Max Lalander (F): 2 mål 8 assist totalt 10 poäng på 8 matcher

Johan Persson (F): 3 mål 5 assist totalt 8 poäng på 8 matcher

Felix Lundqvist (F): 3 mål 5 assist totalt 8 poäng på 8 matcher

22-årige Kumlafostrade Max Lalander är en riktig poängkung i Hockeyettan, vilket även hans tidigare säsonger har visat. Att han denna säsongen leder den interna poängligan på 10 poäng är ingen högoddsare för expertisen.

Tränarstab:

Head coach: Jussi Salo

Assistant coach: Sebastian Varjomaa

40-åriga Jussi Salo har 24 säsonger som tränare i både Finland och Sverige bakom sig, vilket gör att rutinen inte saknas i Lindlövens bås. 27-åriga Sebastian Varjomaa har lyfts upp från Lindlövens J20-lag den gångna säsongen och får nu chansen att testa på seniorhockeyn i båset.

Niklas Karlsson kommenterar:

– Nu gäller det att hålla i det vi byggde upp senast mot Forshaga, då har vi alla möjligheter att bärga säsongens andra trepoängare i hemmamatchen mot Lindlöven. Man ska ha klart för sig att Lindlöven är ett bra lag, men absolut inget omöjligt lag att slå. Vad som blir mycket viktigt i denna matchen är att göra första målet och sedan jobba vidare därifrån. Jag vet att spelarna värdesätter när man har den där extra spelaren på läktaren som vi hade i matchen senast mot Forshaga. Se till att stötta laget på plats i Åse & Viste Arena, säger Niklas Karlsson.

Publicerades 2016-10-18