MOTSTÅNDARKOLLEN SKÖVDE IK

Nu på Lördag klockan 16.00 tar vi emot Skövde IK i Åse & Viste Arena. Här kommer allt du behöver veta om söndagens motståndare!

Fakta om Skövde IK:

Skövde IK, bildad 7 november 1957, är en ishockeyklubb från Skövde i Sverige.

Säsongen 1982/1983 avslutades med kvalspel till Elitserien där Piteå IF stod för motståndet. Piteå var starkast och vann i två raka matcher men detta rankas ändå som den största sportsliga framgången hittills. Säsongen 2004/2005 spelade Skövde i Allsvenskan, men sejouren blev endast ettårig, och laget flyttades ner till i division 1. Hemmahallen heter Billingehov där publikkapaciteten är 3.400 varav 1.117 är sittplatser. Byggd 1983-84.

Talanger som spelat i Skövde IK:

Anton Strålman – New York Rangers

Max Friberg – Anaheim Ducks

Mikael Persson-Riis – IF Björklöven

Filip Forsmark – Frölunda HC

Såhär har Skövde IKs tre senaste matcher slutat:

2016-10-26 Skövde IK – Köping HC 5-2

2016-10-30 Åker/Strängnäs HC – Skövde IK 5-6

2016-11-02 Skövde IK – Surahammars IF 9-1

Det är ett Skövde IK som hittat formen och har tre raka segrar som gästar Åse & Viste Arena nu på Lördag. Förra mötet mellan de båda lagen slutade med en Skövdeseger efter förlängning i en match där faktiskt Grästorp var värda alla tre poängen. Sedan dess har GIK radat upp segrar och hittat ett bättre spel. Vad som är klart är att det kommer bli ett hett och tufft derby där laget med bäst dagsform kommer gå segrande ur striden.

Poängfarliga spelare i laget:

Carl-Johan Sjögren (F): 4 mål 11 assist totalt 15 poäng på 13 matcher

Alexander Henriksson (F): 7 mål 7 assist totalt 14 poäng på 13 matcher

Viktor Jörnevik (F): 3 mål 9 assist totalt 12 poäng på 13 matcher

Den allsvenskt meriterade forwarden Carl-Johan Sjögren kom till Skövde från Pantern denna säsong och har haft en kanonstart med 15 poäng på de hittills 13 spelade matcherna. En stor och stark forward som GIK får se upp med. Den egenfostrade talangen Alexander Henriksson med ungdomslandslagsmeriter har även han haft en bra säsongsinledning. En spelare som på egen hand kan avgöra matcher från ingenstans och det gäller för GIK-försvaret att ha koll på honom.

Tränarstab:

Head Coach: Tomas Kempe

Assistant Coach: Bo Sundin

Den så rutinerade huvudtränaren Tomas Kempe som lyckats med bedriften att ta upp Skövde till Allsvenskan gör denna säsong comeback huvudtränare för Skövde. Återstår att se om han kan upprepa den bedriften. Till sin hjälp har han assisterande tränaren Bo Sandin och hittils har tränarparet sett till att Skövde i detta nu innehar en allettanplats.

Publicerades 2016-11-03