Munkfors-GIK 5-8 (2-1, 2-4, 1-3)

Utan att imponera – hemmalaget ledde efter halva matchen – tog GIK tre värdefulla poäng och drömmen om division ett till hösten av egen kraft lever.

Ishockey är en lagsport och laget är viktigare än jaget. Men man vinner genom att göra flest mål och ibland tar en individ ett kliv framåt och gör det lilla extra. Som igår då Henrik Marklund efter en vecka i sjukstugan var tillbaks och gjorde ett hat trick.

–   Det var kul, jag hade flyt. Men vi släppte in lite väl många mål, det måste vi bli bättre på.

GIK fick en smakstart när Nicklas Larsson (Peter Massar) tämligen omgående gjorde 0-1. Sen var det roliga slut för den perioden som slutade 2-1.

–   Första fem minuterna var vi bra, sen stannade vi upp och bjöd in dem i matchen, kommenterar Henrik Marklund.

Andra perioden började med att Henrik Marklund (Johan Larsson, Jesper Sellin) omgående gjorde 2-2 som följdes av Jakob Wulcans ( Nicklas Larsson, Henrik Marklund) 3-2 knappt åtta minuter senare. Därefter två snabba mål av Munkfors som var i ledning med 4-3 efter drygt halva matchen.

–   Det var mycket slarv även i andra perioden, men vi var effektiva på de chanser vi fick, och motståndarna slarvade också.

Sen följde en uppryckning som heter duga, fem raka mål av GIK. Innan andra perioden var över hade Henrik Marklund (Jesper Sellin, Linus Ljung) kvitterat och Jakob Wulcan (Niklas Larsson, Viktor Lennartsson) gett GIK ledningen med 5-4.

I sista perioden var hemmalaget trötta och GIK bättre än i de två första perioderna. Målkavalkaden fortsatte med 6-4 (Jesper Sellin, Sebastian Nilsson, Marcus Andersson), 7-4 (Sebastian Nilsson, Hugo Johansson) och 8-4 (Henrik Marklund, Jesper Sellin) innan Munkfors snyggade till siffrorna till 8-5.

Publicerades 2016-03-24