Nybro Vikings – GIK 5-3

Småland var platsen för dagens drabbning mot ett Nybro som har startat säsongen mycket lovande.

En fartfylld första period som präglades av att Nybro sköt oerhört många skott mot ett Grästorp som försvarade sig väl. Det krävdes spel 5 mot 3 för hemmalaget innan man mäktade med att ta ledningen. Och av bara farten kom även 2-0 i det efterföljande 5 mot 4 spelet.

Strax efter snappade GIKs Kim Persson upp en förlupen puck, skrinnade ifrån allt och alla och avslutade distinkt till 2-1.

Skotten efter första perioden var 23-8.

I andra perioden var det spel mot ett mål under majoriteten av tiden. 3-1 kommer också i den femte minuten. Skotten fortsätter att hagla mot Robin Wallin i Grästorpskassen men han är omutlig. Ett frenetiskt kämpande bortalag stångas mot ett Nybro som vägrar låna ut pucken. Man skjuter 19 skott mot Grästorps 6 men trots detta är det 3-2 när perioden är slut då Kim Persson återigen hittat nätet.

42-14 i skott efter två perioder vittnar om att den gode Wallin i Grästorpsburen spelat mycket förtroendeingivande.

Den tredje akten fortsatte i samma anda med Nybro i förarsätet och till slut trillar 4-2 in bakom den utmärkte Wallin.

I ett sällsynt pucklån prickar dagens Gävlebördige skarpskytt in ännu ett mål, denna gång från ingen vinkel alls och det står 4-3.

Nybros 5-3 mål såg enkelt ut då burväktare Wallin var skymd och inte hann reagera.

Efter detta rinner sekunderna, som blir till minuter, iväg och hemmalaget inkasserar 3 poäng. Välförtjänt för hemmalaget som också vinner skottstatistiken med otroliga 64-22. Ofint kan man tycka som gäster att man inte får låna den enda pucken på isen mer, men kämparandan hos Hjärtebröderna  var det inget fel på denna kamp.

Matchens lirare i Grästorp blev Robin Wallin. Värt ett omnämnande är också Kim Persson som med assistans prickar in tre baljor.

Petter Johansson

Publicerades 2017-10-22