Otto – en räddare i dubbel betydelse

Otto Nordgren, med Olofström som senaste klubbadress kommer som räddaren i nöden när Robin och Robin är skadade.

Under förra säsongen spelade Otto tretton matcher med 90,8% i räddningsprocent. Inför säsongen hade han ett allsvenskt kontrakt på gång som tyvärr rann ut i sanden. GIK:s målvaktsbekymmer gjorde att det öppnade sig en bra möjlighet för honom.

Vi träffar honom när han är på väg hem till Karlshamn för att hämta personliga tillhörigheter inför långresan och debuten borta mot Kongsvinger nu på söndag.

– Jag fick samtal från agent i fregas och i måndags var jag här.

Robin och Robin är stora målvakter som täcker mycket nät, bara med sin storlek. Otto lever högt på sin rörlighet.

– Jag är en bra skolad målvakt som kan läsa spelet och hat snabba fötter. Så beskriver han sig själv, samtidigt som han erkänner att det är svårt att beskriva just sig själv.

Liksom alla andra nykomlingar betonar han gärna hur bra han trivs och hur lätt det gick att komma in i gänget.

– Det känns bra att vara här. Jag har redan tränat flera bra pass och jag känner mig varmt välkommen i laget och i hela föreningen.

Inledningsvis kommer Otto vara här i två månader. Skadeläget och eventuella erbjudande från klubbar på en högre nivå kan påverka förutsättningarna.

– Givetvis kommer jag att göra det bästa jag kan när jag är här. Det ska bli spännande – Jag känner inte till lagen i F-serien sedan tidigare.

Publicerades 2014-09-05