Robin Adamsson ny A-lagstränare

Robin Adamsson, vår nye a-lagstränare, spelade under och efter hockeygymnasiet i klubbar som Halmstad, Mörrum, Olofström och Kållered innan spelarkarriären tog slut redan i tjugoårsåldern på grund av skador.

Eftersom han är en naturlig ledare satsade han i stället på en karriär som tränare. Första uppdraget var att vara med och bygga upp Hammarbys juniorverksamhet igen efter konkursen. De tre senaste säsongerna har han varit juniortränare på heltid hos Stjernen i Fredrikstad i Norge. Under den tiden lotsade han fram ett antal spelare till A-lagskontrakt och fyra till spel i Norges J20—landslag.

— Helheten och ambitionen lockade. Att man vill ta steget tillbaka upp till Hockeyettan.; att bygga ett så bra lag som möjligt och driva det vidare.

Robin är väldigt tydlig med vad som lockade med GIK. Vad är det som han själv kan tillföra bäst?

— Jag arbetar med individuell utveckling av spelarna och använder moderna verktyg, som video. Blir individerna bättre blir laget bättre.

En bra inställning. Ett lag är individer i samverkan!

— Så är det. Individerna gör jobbet, sen är det laget som har en plan.

En naturlig nästa fråga är vad Robin själv vill ha ut av sitt uppdrag i Grästorp?

— Jag hoppas som jag sa tidigare att man är villig att göra det som behövs för att nå Hockeyettan och jag vill så klart växa med laget. Jag och laget är lite i samma läge – laget vill till Hockeyettan och jag vill komma in i seniorhockey.

Vi önskar Robin välkommen till GIK och lycka till!

Publicerades 2020-06-03