Samverkan inom juniorhockey Grästorps IK, Alingsås Hockey och Trollhättans HC

Avsiktsförklaring av samarbete mellan Alingsås Hockey, Grästorps IK och Trollhättans HC.

Grästorp IK (GIK), Trollhättans HC (THC) och Alingsås Hockey (SAH) inleder en samverkan inom juniorhockey, J-18 och J-20, med syftet att skapa bra utvecklingsmiljöer för föreningarnas hockeyungdomar och stärka hockeyn i regionen. Gemensamma målet är att långsiktigt etablera både ett J-20 Elit lag (GIK) och ett J-18 Elit lag (THC).

Bakgrunden är att det blivit allt färre ungdomar inom juniorhockey i regionen, en trend som nu pågått några år. De tre föreningarna vill genom detta samarbete skapa bra utvecklingsmiljöer för föreningarnas hockeyungdomar genom att erbjuda varje spelare rätt miljö för bästa individuella utveckling. Detta samarbete började säsong 2016/2017 mellan Alingsås Hockey och Grästorp. Alingsås lånade ut juniorer för att fylla truppen i GIK´s J-20 och J-18, GIK lånade ut J-20 spelare för att fylla ut Alingsås A-lags trupp. Detta samarbete utökas nu med Trollhättans HC som har ett J18 lag.

Inför säsongen 2017/2018 kommer GIK ha ett J-20 Elit lag, ett J-18 div 1 lag och Trollhättans HC ett J18 div 2 lag. Föreningarna samverkar så trupperna till dessa tre lag kommer består av spelare som lånas mellan varandra för att fylla trupperna och att ge varje spelare rätt miljö för bästa individuella utveckling. Alla tre föreningarna ser stor nytta av samverkan inom träning för att gemensamt utveckla hockeyn och nyttja den samlade tränarkompetensen i de tre föreningarna.Föreningarna ser en stor fördel med att GIK´s J-20 lag stannar i J-20 Elit dit man kvalificerade sig förra säsongen och kommer stödja denna satsning. Detta ger Alingsås och Trollhättans ungdomar chansen att spela sig in i ett J-20 Elit lag.

Målsättningen kommande säsong är att Trollhättan återtar sin plats i J-18 div 1. Alingsås och Grästorp kommer kunna låna ut spelare som är långt fram i utvecklingen för att förstärka Trollhättan i de matcher där så behövs efter godkännande av resp. lagledare. Trollhättan har ett hockeygymnasium som helst skall ha ett J-18 Elit lag för att vara attraktivt för spelare att söka sig till. För de A-pojk spelare av hög kvalitet i respektive förening kommer det ges möjlighet att få spela juniorhockey, för spel på en högre nivå.

Sammanfattningsvis kan man säga att man genom detta samarbete tar ett steg bort från ”bara” föreningstänk till att värna hockeyn på en regional nivå. Vi vill behålla så många spelare som möjligt så lång tid som möjligt och det tror vi att vi gör bäst genom att samarbeta för all tre föreningarnas likväl som spelarnas utveckling!

Grästorps IK

Joakim Berntsson/Juniorsektion        Joakim Eriksson/styrelseordförande