Seriepremiär!

— Det känns bra och det är spännande.

Det är tydligt att Robin Adamsson känner förväntan inför premiären borta mot Trollhättan, och Christopher Hamell fyller i.

— Det är kul att äntligen vara igång.

Sedan den sista träningsmatchen har fokus på träningarna varit på spelet, att alla agerar åt rätt håll.

— Vi börjar där vi vill vara, förtydligar Christopher.

Detta tolkar skribenten positivt, att det finns potential till förbättring hos ett lag som redan har visat framfötterna.

Robin förklarar ytterligare.

— Vi har en spelidé som bygger mycket på egna värderingar. Ju mer spelarna bli vana vid den spelformen, ju bättre kommer vi att bli. Vi kommer att växa med automatik ju fler matcher vi har. Det ska bli spännande att följa.

Årets GIK vill framstå som ett lag som jobbar hårt och jobbar rätt, vilket märktes med all önskvärd tydlighet i matchen mot Värnamo.

Mycket positivt inför premiären är att tränarna kan välja mellan vilka spelare de vill, att alla som tillhör truppen är tillgängliga för spel.

Även målvaktstränaren Mattias Johansson är nöjd. Det är klart vem som ska vakta kassen i premiären och han tycker att konkurrenssituationen är hälsosam.

— Inte för sticka ut hakan, men vi har kanske seriens bästa målvaktspar, säger han utan att sväva på målet.

Han fortsätter efter att skribenten och tränarna har diskuterat uppladdning en stund:

— Det känns som vi har något bra på gång, det känslan hade jag inte riktigt förra året när jag kom hit.

Nuvarande situation gör det nödvändigt att ha en viss flexibilitet. Är någon förkyld måste man ändra i truppen. Som ett led i detta gäller det att ha bra koll på juniorerna och det har Robin.

— Absolut. Lundmark är med på söndag. Det har han förtjänat.

Publicerades 2020-09-27