Sportsektion informerar!

Lite uppdatering från sportsektionen:

Höstserien är färdigspelad och vi slutade på en hedrande 2:a plats i serien och kvalificerade oss med marginal till vårens Alltvåa. Resultatmässigt är vi givetvis nöjda men spelmässigt har det gått lite upp och ner. Vi har dock haft en period nu sen vi blev klara för alltvåan där vi har haft möjlighet att träna på bra och även slipa detaljer. Detta gör att vi har stora förhoppningar på att kunna göra riktigt bra resultat även fortsättningsvis. Det som gäller nu är en 8 lags serie med dubbelmöte och vi startar Söndag 5/1 hemma mot Bäcken. Spelschemat säger bortamatch men Bäcken ville byta pga att deras hall var uppbokad denna Söndag. Bland dessa 8 lag gäller det att vara bland dom 6 första för att kvalificera sig för playoff mot Div 1 och detta är givetvis klubbens målsättning. Vi vill spela hockey på Lunnevi ända in i April.

Tyvärr har vi även fortsättningsvis lite otur med skador. Utöver de spelare som har varit borta sen tidigare har det tillkommit två tunga skador. Det är Ryan och Joel som kommer missa större delen av Januari pga underkroppsskador. Dennis hoppas vi kan ansluta i närtid men han kommer att gå på is med Skara IK direkt efter jul för att kunna komma i form snabbare med hjälp av lite matcher i alltrean.

Glädjande nog har vi fått in Geordie Wudrick som vi tror kommer kunna bli en bra rollspelare nu när vi går in i en tuffare serie. Geordie har spelat ett par matcher med oss redan men vi måste ge honom lite tid att acklimatisera sig så kommer det bli bra på sikt. Killen blev draftad av LA Kings i NHL för ett antal år sen så vi är övertygade om att han kan spela hockey och kommer växa mer och mer.

Nästa oerhört positiva nyhet för Grästorps IK är att Kaspian Karlsson väljer att återvända från Oskarshamn nu under uppehållet. Kaspian bor och är från Vänersborg men kom till GIK redan i dom tidiga ungdomsåren. Han kommer att avsluta säsongen här men vi är även överens med Kaspian om ytterligare 2 säsonger. Kaspian visade redan ifjol att han är mogen att axla en A-lags tröja men han kommer även kunna stötta våra juniorer däremellan. Varmt välkommen tillbaka Kaspian.

Det bästa har vi sparat till sist…. Vi har sedan en tid tillbaka varit överens med Eric Gustafsson från Tranås om att ansluta till GIK vid omstarten den 27:e december och säsongen ut. Eric är 29år och har varit en av Tranås bästa spelare dom senaste 10 åren. Han har gjort över 400 matcher i Div 1 och har nästan 1 poäng/match i ettan. Självklart är vi väldigt nöjda med att detta gick i lås eftersom vi nu får in en klasspelare som dessutom har både ålder, rutin från högre serier och ledaregenskaper. Samtliga saker är ingredienser som vi har önskat hitta sen i somras. Eric är supertaggad för att få spela med GIK och vi ska se till så han känner sig välkommen och kommer att trivas. Välkommen till Grästorp Eric.

I och med dessa spelare kommer vi kunna starta alltvåan med full trupp och även ha lite konkurrens om platserna vilket kommer bli superviktigt om vi ska kunna lyckas under våren. När det sen återvänder ytterligare skadade spelare så gäller det för samtliga att kriga 100% varje dag för sin plats. Sen hoppas vi även att våra tränare disponerar laget på bästa sätt så vi är redo för spel i Mars.

Glöm inte att det är dags att börja sälja enkronor!!! Enkronas matchen är spikad till 23/2 mot Mjölby.

Ha nu en riktigt GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR på er alla och väl mött i hallen den 5/1-2020 för hemmamatch mot Bäcken.

Sportsektionen

gm Jocke Pe