Sportsektionen har ordet

Jocke Persson från sportsektionen informerar om det arbete som pågått bakom kulisserna.

Vi från sportsektionen tänkte informera lite om vårt arbete inför kommande säsong innan vi tar lite välbehövlig semester. Själv har jag redan en ofrivillig semester efter en ganska stor ryggoperation men dom andra gubbarna i sektionen har gjort ett strålande arbete. När vårt arbete startade så hade vi ett antal punkter vi ville prioritera enligt nedan:

1. Behålla en stomme ur vinterns lag.

2. Locka hem killar bördiga från Grästorp.

3. Fånga upp lovande och bra spelare från närområdet.

4. Satsa på unga killar som vi fått bra referenser på.

5. Spetsa med lite tyngd, rutin och kunnande.

1.När det gäller att behålla spelarna så gick det väl sådär av olika anledningar. Det är ju alltid tufft när man åker ur en serie och det fick vi erfara i vårt arbete. Vi har fått behålla en dryg femma ungefär sedan har några slutat, några valt att spela kvar i Div. 1 vilket vi har full respekt och förståelse för. Det som svider hårdast är väl ändå att några spelare som vi såg som stöttespelare väljer att sluta med hockey. Dom jag närmast tänker på är Mackan och Emil A/M. Det är givetvis ett stort misslyckande både för oss och föreningen när dessa väljer att kliva av tåget tillbaka till Div. 1. Vi har gjort allt i vår makt gällande dessa killar men en förutsättning för att spela är att viljan och motivationen finns och tyvärr gjorde den inte det i dessa fallen, oerhört tråkigt.

2.Däremot har vi några mycket glädjande hemvändare i Sebbe, J. Norin, Edvin och dit får vi väl även räkna ”Löken” och Cintala. Detta betyder väl ändå att grabbarna trivs med det vi gör och det är mycket glädjande. Det kunde varit några hemvändare till men tyvärr hade de redan gjort klart med andra klubbar, exempelvis Kasper.

3. Glädjande nog har vi lyckats locka till oss några killar från närområdet. Det är både etablerade killar som Marcus Carlsson och Alexander Liljedahl men också killar som vill utvecklas och ta nästa steg. Hit hör bl.a. skarakillarna Dennis Walette och Karl i mål.

4. Här har vi lagt ett ganska stort arbete i scoutingen och har lyckats fånga upp några ynglingar från Tingsryd och Oskarshamn som vi tror det finns mycket potential i. William Arwesson, Tobias Henriksson på forward-sidan och Oskar Hagman på backsidan.

5. Här är vi naturligtvis oerhört glada över dom killarna som valt att stanna hos oss och som kommer bli oerhört värdefulla. Dom jag tänker på här är Michal, Geyzon, Viktor, Ekeståhl, Svensson, Joel och Berntsson. Dessutom har vi glädjen att kunna krydda den här anrättningen med några riktiga klasspelare i form av Dmitri Iskornev, Thim Skoog och målvakten Simon Zurawski.

Vi har även tvingats tacka nej till några spelare som gärna hade spelat med oss tyvärr men det är mycket som måste klaffa i GIK såsom jobb, boende och ekonomi.

Vi i sportsektionen är i det stora hela nöjda med årets trupp och ser mycket fram emot augusti när vi drar igång resan tillbaka mot Div. 1. Håll alla tummar för att det lyckas och kommer bli en rolig säsong på Lunnevi i vinter.

Sportsektionen gm Jocke Persson

Även i Juniorsektionen jobbas det hårt. Vi kommer snart publicera en rapport, håll utkik.

Publicerades 2018-07-22